Loa Falkman klar för Chess – mot bland andra Gert Fylking – INSTÄLLD

Loa Falkman klar för Chess – mot bland andra Gert Fylking – INSTÄLLD

VIKTIG INFORMATION
Chess på svenska på Helsingborg Arena är inställt. Evenemanget har ställts in som en följd av regeringens beslut att stoppa alla allmänna sammankomster med fler än 500 personer – en åtgärd för att minska spridningen av covid-19. Läs mer på arrangörens hemsida.

Sommaren 2020 är det premiär för storsatsningen Chess på svenska på Helsingborg Arena. Föreställningen är en nyproducerad musikalversion med namnkunniga och färgstarka sångare, musiker och dansare. Flera av de stora rollerna är nu tillsatta.

Det är nu klart att hovsångaren Loa Falkman gör Chess-debut i rollen som KGB-officer Molokov i Helsingborgs uppsättning av musikalen. Molokov sjunger bland annat sången ”Glöm mig om du kan”, som i originalföreställningen på Cirkus i Stockholm framfördes av Per Myrberg.

Lite av en skräll i rollsättningen i Helsingborg är att TV- och radioikonen Gert Fylking gör sin första musikalroll som den excentriske domaren Jean Jacques van Boren. Mer tippad i sammanhanget är musikalstjärnan Alexander Lycke som gör rolldebut i amerikanen Freddies skepnad. Alexander Lycke gjorde 2018 rollen som ryssen Anatolij i Chess på Svenska Teatern i Helsingfors. Ryssen görs i Helsingborg i stället av operasångaren Kalle Leander.

Benny Anderssons och Björn Ulvaeus klassiska musikal Chess gjorde stor succé i London på 1980-talet, då den gick för fulla hus med över tusen föreställningar på tre år. Nu satsar produktionsbolaget Sinne & Scen AB i samarbete med Helsingborg Arena på att producera en nyuppsättning av musikalen Chess på svenska som endast kommer att spelas i Helsingborg.

För regin står Sven Strömersten Holm, känd för bland annat SVT-filmen Tartuffe - hycklaren med Robert Gustafsson och Peter Haber i huvudrollerna. Dirigerar gör Ulf Wadenbrandt, som tidigare turnerat med Rhapsody in Rock och dirigerat ett stort antal symfoniorkestrar både i Sverige och internationellt. Konstnärlig ledare för produktionen är operasångaren Kalle Leander.

Vilka som gör de två kvinnliga huvudrollerna är ännu inte klart. Det pågår en audition-turné till Malmö, Göteborg och Stockholm för att besätta den kvinnliga huvudrollen Florence (”Amerikanskan”).

Musikalen om schackpartiet som trotsade järnridån under kalla kriget är Sveriges kanske mest populära musikal med hitlåtar som ”Anthem”, ”Drömmar av glas” och ”One night in Bangkok”.

Premiär: 5 juni 2020
Spelperiod: 5 juni – 2 juli 2020 (tio föreställningar)
Var: Helsingborgs Arena

Kalle Leander, presskontakt, tel. 0762-116403, press@sinneoscen.se