Europas största MMA-gala till Helsingborg

Europas största MMA-gala till Helsingborg

För första gången någonsin kommer en professionell MMA-gala hållas i Helsingborg. En stad och region med en anrik kampsportskultur kommer den 3 maj 2014 få se lokala såsom internationella stjärnor göra upp i den åttkantiga oktagonen. Galan Superior Challenge kommer att arrangeras i samarbete med Hiway Event och Helsingborg Arena.

Superior Challenge som anordnas för tionde gången har tidigare varit ett årligt evenemang på Hovet i Stockholm men har efter sin framgång och massmediala uppmärksamhet blivit en högt ansedd MMA-gala nationellt som internationellt. Tidigare galor som arrangerats utanför Stockholm är i Malmö inför fullsatta läktare, Göteborg - Sveriges mest kampsportsklubbtäta stad, och nu Helsingborg – i en region med extremt stort upptagningsområde för olika kampsportsgrenar.

”Det är ett historiskt evenemang för Helsingborg och vi har länge velat bjuda kampsportare i regionen på en riktigt bra gala. Vi jobbar hela tiden för ett dynamiskt utbud och är nu väldigt glada över att Superior Challenge blir först på kampsportssidan”, säger Helsingborg Arenas evenemangsansvarige Bertil Alm.

Superior Challenge har världens största fullsize-bur på över 12 m i diameter och är idag Europas främsta MMA-gala. Galan är en av fem i världen som har topp 20 rankade fighters tävlande i organisationen. Vilka som kommer att tävla i Helsingborg den 3 maj kommer att offentliggöras inom kort.

Babak Aghavali, VD Superior Group International:

- Vi ser verkligen fram emot att arrangera Helsingborg Arenas första MMA gala. Sedan 2012 har vi satsat på att etablera Superior Challenge och MMA i västra Sverige och med tanke på Helsingborgs stora kampsportsintresse och den nya fräscha arenan föll det oss naturligt att arrangera vår tionde gala här.

MMA är en sport som växer otroligt fort i Sverige just nu och namn som Alexander Gustafsson och Ilir Latifi, som tidigare tävlat i Superior Challenge, är stora affischnamn och inspiratörer runt om i världen.

En tidig form av MMA var Pankration som var en olympisk sport i antikens Grekland.