Capoeira - brasiliansk kampsport med inslag av dans, musik och akrobatik.

Festivalstämning för alla åldrar när Hx bjuder på kalas

Årets Hx-festival bjuder inte bara på en kavalkad av musikframträdanden och god mat utan även på prova-på-aktiviteter, uppträdanden, pyssel och härliga möten. Festivalområdet sträcker sig från Dunkers kulturhus till Fria Bad.

Förutom att bjuda på några av Sveriges hetaste artister, som Petra Marklund, Timbuktu och Oscar Zia, satsar Hx i år lite extra på helhetsupplevelsen.

– I år ser vi fram emot att återigen få ge Helsingborg en boost under två dagar med något för alla. En nyhet för i år är bland annat en cykelshow med MTB Freestyle säger Elina Wiman, program- och innehållsansvarig på Hx-festivalen.

På scenen på Dunkers Baksida tar allsångskören ton, här kan man också prova på Capoeira. Den dansintresserade gå en kurs i salsa, eller se på uppvisningar av indisk dans och hiphop. Ännu mer dans blir det vid Kajpromenadens lilla scen, Trädäcket, där det finns möjlighet prova på Charleston, Lindy Hop och Bugg. Här spelar också DJ Groove Maxx. Utöver detta finns möjlighet att testa graffitti, samt bekanta sig med Hemvärnet och olika frivilligorganisationer.

På Gröningen finns Varannan vatten för törstiga besökare och ett streetfood-område där man kan hitta den klassiska festivalmaten, som exempelvis storfavoriten langos. Här sjuder det av liv med ett myller av saker att både delta i och titta på, Varitésällskapet Karnival bjuder exempelvis på underhållning.

Festivalbesökarna kan prova på trampolinhoppning hos Jumpyard, testa sin handbollsarm inför VM i handboll och utmana en vän i däckbyte vid STCC. Den yngre publiken kan se Systrarna Sol uppträda, och besöka pysselverkstaden. Mer pyssel hittar vi hos Helsingborgs Bibliotek, Slottsvångens förskola och Waldorfföreningen.

– Förhoppningen är att det ska finnas något för alla, därför är utbudet brett och aktiviteterna många, säger Elina Wiman.

Nytt för i år är Hx-festivalens samarbete med Bayside festival.

– Vi är otroligt glada över Hx-festivalens samarbete med Bayside festival. Bayside gästar oss med aktiviteter dagtid och senare på kvällen drar de igång Silent Disco och Cherrie gästar Stora scen, berättar Elina Wiman.

För den som är nyfiken på Helsingborgs rika föreningsliv finns möjlighet prata med ett antal föreningar som gärna visar vad de har att erbjuda. Det kommer bland annat att finnas föreningar inom flyg och fallskärm, men också de som visar upp indiskt och iranskt hantverk. Här finns även ansiktsmålning, hoppborg, mekaniskt tjur och Wipe Out, och mycket mer.

Festivalen fortsätter bort till Fria Bad där Helsingborgskanotisterna erbjuder en prova-på-kurs i havskanot. Fritid Helsingborg finns också på plats med Color Madness, och den som vill får vara med i deras härliga färgkrig. Här i den norra delen av området hittar vi även det stora tivolit, fullt med karuseller för stora och små.

Hx-festivalen
När: 30 juni och 1 juli
Aktiviteter: 12.00-19.00
Krögarområden, Tivoli och scener: 12.00-00.00
Var: Dunkers Baksida, City, Gröningen och Fria bad

För ytterligare information:
Jonas Stoltz, projektledare Hx-festivalen, jonas.stoltz@helsingborg.se

Hx-festivalen arrangeras av Helsingborg Arena och Scen AB på uppdrag av Helsingborgs stad.