Rejält med hästkrafter i Helsingborg Arena under HELSINGBORG HORSE WEEK 2015

Rejält med hästkrafter i Helsingborg Arena under HELSINGBORG HORSE WEEK 2015

Helsingborg får för första gången ett internationellt ridsportsevenemang i riktig stor skala, tack vare ett samarbete mellan Helsingborg Arena och Helsingborgs Fältrittklubb (HFRK). Nya Helsingborg Horse Week kommer bli en fullmatad ridvecka där både internationella och nationella hoppryttare får plats. På Helsingborg Arena upplevs evenemanget på första parkett, oavsett vilken plats som intas. Med närhet till café, mässa och clinics under ett och samma tak är besökare aldrig långt borta från någon av alla de spännande aktiviteter som genomförs under detta unika evenemang.

Första upplagen av Helsingborg Horse Week äger rum runt höstlovsveckan 2015 under tio dagar och bjuder på show, uppvisning, hästmässa och ett antal prova på-aktiviteter.

Bertil Alm, evenemangsansvarig på Helsingborg Arena är nöjd och säger:

"-Vi är glada över att få möjlighet att göra detta evenemang ur två olika perspektiv. Dels att vi får vara med och utveckla en lokal förenings tävlingsverksamhet med den starka ridtradition som finns i Helsingborg, men även att kunna erbjuda ännu ett nytt evenemang inne i Helsingborg Arena”.

Verksamhetschef på HFRK och Show Director för tävlingen Tomas Hammar är lyrisk och uttrycker;

”- Det är oerhört roligt att kunna presentera Helsingborg Horse Week. Min dröm om en tävling där våra svenska ryttare ska få möjlighet att mäta sig i internationell konkurrens kan äntligen förverkligas. Att dessutom kunna erbjuda ryttare på lägre nivå att få rida i Helsingborgs fina arena gör inte saken sämre. Detta ska bli en vecka där alla känner sig viktiga och välkomna.”

Tävlingsklasser

Helsingborg Horse Week kommer att ha tre olika tävlingsklasser,  och det kommer att arrangeras en internationell 2-stjärnig tävling samt två nationella hopptävlingar.

Mässa

I direkt anslutning till tävlingshallen och under samma tak kommer en hästmässa att gå av stapeln. Branschspecifika utställare, experter och prova-på aktiviteter kommer samsas på detta pulserande marknadstorg.

Om Helsingborg Horse Week

Helsingborg Horse Week kommer inte bara vara ett publikevenemang där eliten gör upp - utan även en plats för talanger och internationella hoppryttare att sammanstråla på under tio dagar. Tre olika tävlingar med olika rang kommer att arrangeras med en inramning av mässa, shower, uppvisningar och prova-på aktiviteter. Helsingborg Arena kommer att utnyttjas maximalt och andas häst, familj och gemenskap. Gå in på www.helsingborghorseweek.com och fyll i din e-postadress för att få mer information skickat till dig framöver.

Kontakt

Bertil Alm, evenemangsansvarig Helsingborg Arena, bertil.alm@hbgarena.se. Tel. 073-231 14 09
Tomas Hammar, Show Director Helsingborg Horse Week och tillika Verksamhetschef HFRK, tomas.hammar@hfrk.se. Tel.073-822 74 22