Loa Falkman, Alexander Lycke, Shirley Clamp, Kalle Leander, Alma Bengtsson och Gert Fylking. Foto: Peter Knutson

Storsatsningen Chess blir av 2021 på Helsingborg Arena

”Chess på svenska” med Loa Falkman och Shirley Clamp i huvudrollerna flyttas fram till sommaren 2021. Premiären blir 11 juni på Helsingborg Arena.

Chess på svenska skulle egentligen haft premiär sommaren 2020, men var ett av alla de evenemang som fick ställas in på grund av pandemin. Nu är det klart att den kommer att sättas upp i juni 2021.

Den svenska versionen, Chess på svenska, gjordes för första gången 2002 i Stockholm med Tommy Körberg, Helen Sjöholm, Anders Ekborg och Josefin Nilsson i huvudrollerna. Nu svarar Helsingborg med att mönstra stjärnor som Loa Falkman, Shirley Clamp, kultförklarade Gert Fylking med flera i rollerna. Helsingborg Arena kommer att förvandlas till en musikalscen av stora mått.

Det är en stjärnspäckad ensemble som intar Helsingborg Arena. Shirley Clamp gör sin musikaldebut efter 20 år som folkkär artist. Rutinerade legendaren och operasångaren Loa Falkman gör rollen som Molokov. Radio- och tv-ikonen Gert Fylking gör sin första sångroll någonsin på en musikalscen. De två schackduellanterna från öst och väst spelas av musikalstjärnan Alexander Lycke och operasångaren Kalle Leander. Dessutom debuterar Helsingborgs eget stjärnskott Alma Bengtsson.

Benny Anderssons och Björn Ulvaeus klassiska musikal om schackpartiet som trotsade järnridån under kalla kriget hade premiär på London West End 1986. Med hitlåtar som Anthem, Drömmar av glas och One night in Bangkok har den därefter spelats för fulla hus världen över.

Chess på svenska spelas på Helsingborg Arena 11-20 juni 2021.

Medverkande: Alma Bengtsson, Shirley Clamp, Loa Falkman, Gert Fylking, Kalle Leander, Alexander Lycke.
Regi: Sven Holm

Produktion: Sinne & Scen

För mer information;
Anders Westin 070-877 37 07 och Henry Carlsson 070-847 39 90, presskontakter på Sinne & Scen.