Förklädd gud med HSO och Konserthuskören

Förklädd gud med HSO och Konserthuskören

Ett av de mest älskade musikverken i den svenska klassiska genren är "Förklädd Gud" av Lars-Erik Larsson. Den 27 april framförs det av Helsingborgs Symfoniorkester och Helsingborgs Konserthuskör.

Förklädd gud skrevs som tydlig protest mot våld, men med text och ton som skänker tröst och andas optimism. Det finns inget svenskt verk som med sådan självklarhet har blivit en klassiker, som denna emotionellt laddade svit, det mest spelade – och efterfrågade – svenska verket i våra kyrkor och konsertsalar.

1938 tog Lars-Erik Larsson och Hjalmar Gullberg beslut om att Gullbergs diktcykel Förklädd gud skulle sättas till musik. På grund av olika omständigheter kom arbetet först igång ordentligt två år senare, vilket sammanföll med den tid då Danmark och Norge ockuperades av Tyskland. Gullberg skrev i samband med detta till följande ord till dikten, odödliga rader som idag blivit synonyma med verket Förklädd gud:

Ej för de starka i världen
men för de svaga.
Ej för krigare men bönder som plöjt sin jordlott utan att klaga
spelar en gud på flöjt.
Det är en grekisk saga …

Medverkande:
Helsingborgs Symfoniorkester