Hyllningskonsert till vattnet

Hyllningskonsert till vattnet

Fotografen och filmaren Johan Hammar har rest runt i Sverige för att skildra våra förunderliga vattenmiljöer. Nu har hans bilder blivit musik som framförs under lördagens familjekonsert "Världar av vatten - världar av liv”.

Johan Hammar är utbildad biolog, men sadlade för flera år sedan om till fotograf och har sedan dess åkt världen runt och dokumenterat vatten ur alla möjliga aspekter. Under ett par år har han rest runt i Sverige för att fota och skildra landets varierade vattenmiljöer. Från havets vajande undervattensängar till älvens frustande forsar, källan där markens kristallklara vatten bubblar upp, och till Sveriges norra delar där glaciärens tusenåriga is sakta smälter. Det resulterade bland annat i boken "Sötvatten: en värld av liv". Nu har bilderna även tonsatts av kompositören Hans Brodin och den 26 mars framförs verket under familjekonserten "Världar av vatten - världar av liv”.

Se en introduktionsfilm om konserten här>

Vatten. Det bara finns där. Samtidigt som allt liv på jorden är beroende av det. Livsnödvändigt. Det porlar, droppar, kluckar och brusar. Ljudet av vatten är musik.

Musik och arrangemang: Hans Bodin
Medverkande: brassektion ur Helsingborgs Symfoniorkester