Symboltyngd musik fyller Helsingborgs Konserthus

Tillsammans med en namnkunnig solistkvartett, Helsingborgs Konserthuskör och den österrikiska dirigenten Sascha Götzel framför Helsingborgs Symfoniorkester ett av de mest kända verken genom hela musikhistorien: Beethovens nionde symfoni. Det blir en storslagen hyllning till musiken och människan, precis som den då helt döve kompositören Ludwig van Beethoven föreställt sig det för närmare tvåhundra år sedan.

För första gången sedan restriktionerna lättade efter sommaren ges möjligheten att lyssna till ett av den klassiska musikens mest symboltyngda och glädjefyllda verk – Beethovens sista symfoni, ”An die Freude”. Verket, som framfördes för första gången i Wien 1824, har under närmare 200 år fått symbolisera allt från frihet från förtryck till samsyn, fred och mänsklig strävan efter lycka.

Symfonin är en av de mest framförda och slutkören har använts i otaliga sammanhang. Den hörs i kyrkor och konserthus över hela världen och har använts i allt från storslagna reklamkampanjer, inspirerat till psalmer, nationalsånger och barnvisor: ”Januari börjar året, februari kommer sen …” Sedan 1985 används sången från finalsatsen som EU:s nationalhymn.

"Från mörker till ljus" 11 november klockan 19.00

Mirjam Tally: Lament