Högmod tar plats på Helsingborgs Konserthus

Den fjärde konserten på temat Synderna handlar om högmod. Och vad är då lämpligare än spela konserthuschefen Fredrik Österling eget verk, ackordeonkonserten Endymion? Om det är ett genidrag eller i själva verket en akt av yttersta högmod återstår att se den 3 december.

Den danske accordeonisten Andreas Borregaard gör huvudrollen i Österlings stycke Endymion – The sad (yet instructive) tale of a moonstruck young man. Ett verk som är lika mycket teaterföreställning som musik. Genom en freudiansk twist på antik mytologi möter vi en mångalen ung man som med vitsminkat ansikte, dragspel på magen och i djupaste förvirring inser att han inte är världens centrum som han trott.

– När jag komponerade stycket var det med utgångspunkt i en diskussion jag och Andreas hade om solistrollen och dess märkligheter, men också ett samtal om vår bransch och dess narcissistiska inslag. Stycket som skrevs ursprungligen för Copenhagen Phil har omarbetats för Helsingborgs Symfoniorkester och den här versionen har således världspremiär, säger Fredrik Österling.

Se filmen där konserthuschef Fredrik Österling berättar om konserten Högmod

Under kvällen spelas även verket Narcissism av hustonsättaren Julia Purgina, rysk-amerikanska kompositören Lera Auerbachs symfoniska dikt Icarus, pojken som i sitt hybrisliknande tillstånd enligt myten flög för nära solen med sina vingar av vax, samt Beethovens tredje symfoni Eroica.

I grund och botten handlar det om detta lika enkla som svåra: att det både är läskigare, roligare och framför allt intressantare om vi vågar se förbi hjältemasken för att istället upptäcka – en helt vanlig människa. Lika svag, stark, smart, dum, snäll, elak och fantastisk som vem som helst.

Söndag 3/12 klockan 18.00.
Upptakt i Bar & café Markelius klockan 17.00

Under kvällen spelas:
Julia Purgina: Narcissism ur Vortex Peccatorum
Lera Auerbach: Icarus
Fredrik Österling: Endymion – The sad (yet instructive) tale of a moonstruck young man. (ffg i Sverige). Konsert för accordeon och orkester.
Ludwig van Beethoven: Symfoni nr 3 ”Eroica”

Medverkande:
Helsingborgs Symfoniorkester
Herrar ur Helsingborgs Konserthuskör
Andreas Borregaard, accordeon
Stefan Solyom, dirigent

För mer information:
Fredrik Österling,chef för Helsingborgs Konserthus och Symfoniorkester, 070-988 57 75