HSO spelar vid hyllningskonsert för Birgit Nilsson

I år är det 100 år sedan operasångerskan Birgit Nilsson föddes i Svenstad på Bjärehalvön. Helsingborgs Symfoniorkester spelar vid den utsålda hyllningskonserten från hennes barndomshem. Konserten kommer även att direktsändas via nätet.

Birgit Nilsson hundraårsjubileum har uppmärksammats på en rad olika platser under året. Höjdpunkten är en unik konsert, ”Birgit Nilsson 100 år”, 11 augusti vid Birgit Nilsson-museet i Svenstad på Bjärehalvön. De 2000 biljetterna sålde slut på en vecka, men det finns möjlighet att se den i direktsändning via webben! Konserten livestreamas via Sonostream.tv. Efter sändning ligger konserten kvar i tre veckor. Det kostar ingenting och det enda som krävs är en registrering på Sonostream.

Utöver Helsingborgs Symfoniorkester medverkar sångsolisterna Malin Byström, Christina Nilsson, Sofie Asplund, Tuija Knihtilä, Adrian Angelico, Joachim Bäckström och Karl-Magnus Fredriksson samt närmare 160 sångare och musiker som samlas för att högtidlighålla minnet av Sveriges mest berömda sopran. Dirigent är Patrik Ringborg.

Regissören och radiomannen Stefan Johansson presenterar ett program baserat på några av Birgit Nilsson paradroller - utdrag ur Giacomo Puccinis ”Tosca”, Richard Strauss ”Rosenkavaljeren” och Richard Wagners ”Tannhäuser”.

För mer information:
Erik Bergquist, producent Helsingborgs Symfoniorkester, 072-361-53 18.