Porträtt av John Fernström visas på Konserthuset i Helsingborg

John Fernström var en stark musikpersonlighet som utmärkte sig genom en stor produktion av musik och som en förespråkare av konst på många olika plan. Helsingborgs Konserthus ställer ut den sydsvenske musikprofilens kompletta porträttsamling av svenska tonsättare under våren 2019.

• Vernissagen äger rum lördag 19 januari mellan klockan 14.00 och 17.00 i foajén vid biljettkassan på Roskildegatan 1.

John Fernström (1897-1961) var en svensk tonsättare, dirigent, violinist och – konstnär. Stilistiskt stod han mellan tradition och modernism. Han var också bildkonstnär och det är tavlor ur hans porträttsamling som ställs ut i  Helsingborgs Konserthus foajé på Roskildegatan 1 under våren 2019.

I Fernströms musikaliska produktion ingår tolv symfonier, flera solokonserter, kammarmusik och vokalmusik. De intryck han som barn tagit av kinesisk folkmusik, där han växte upp med föräldrar som arbetade som missionärer, blev en del av hans tonspråk. Efter flytten till Sverige studerade han vid Malmö musikkonservatorium, i Köpenhamn och i Berlin och blev därefter engagerad som violinist i Helsingborgs Symfoniorkester mellan 1916–1939.

På 1930-talet började han att även att dirigera. Han var radiokapellmästare i Malmö 1939–41, dirigent för Sydöstra Skånes orkesterförening i Ystad 1940-1944, dirigent för Lunds kvinnliga studentkör 1941-1948 (senare ombildad till Lunds akademiska kör) men lämnade denna post då han 1948 tillträdde som kommunal musikledare i Lund. Han grundade Nordiska Ungdomsorkestern 1951, samma orkester som HSO:s chefsdirigent Stefan Solyom kom att leda under många år.

Fernström studerade även konst vid Skånska målarskolan i Malmö 1947 och under sommaren 1950 vid Académie de la Grande Chaumière i Paris. Separat ställde han ut i Ystad och tillsammans med Arildsgruppen i Helsingborgs Konserthus. Hans konst består av tre huvudlinjer: fantasibetonade motiv med människor i dramatiska situationer, landskap och porträtt.

För mer information:
Magnus Dagerhem, orkesterchef, 070-2434276