Säsongsfinal: Dödssynderna

Säsongsfinal: Dödssynderna

När Helsingborgs Symfoniorkesters musikaliska och mänskliga resa genom De sju dödssynderna når sin slutstation tar de sig an uruppförandet av Julia Purginas kompletta, rasande syndsvit Vortex Peccatorum och frågar sig: är vi fortfarande samma personer som innan?

– Denna konsert är sprängfylld av energier. Med Purginas svit aktualiseras också dödssyndsbegreppen och får nya dimensioner i en tid när politik, narcissism om maktmissbruk blandas till en svårgenomtränglig materia, säger Fredrik Österling, konserthuschef.

För Berthold Brechts och Kurt Weills huvudperson Anna i den sjungna baletten De sju dödssynderna är svaret på frågan definitivt nej. För Anna är det så svårt att hålla ihop sina ”duktiga” och ”dåliga” jag under samhällets och familjens förväntningar att hon faktiskt klyvs itu till två personligheter. Weills De sju dödssynderna är en musikalisk berättelse om en modern kvinna på kurs tvärs mot såväl kapitalistiskt förtryck som en kvävande familj. Med en kvartett manliga sångare som kommenterande kör!

För den franska kompositören Louise Farrenc är svaret också nej, men på ett annat sätt. Hos henne var det musikaliska begäret så starkt att hon under tidigt 1800-tal trotsade alla konventioner för att bli pianist. Med familjen i ryggen kunde hon följa sitt hjärta och blev mot alla odds såväl en berömd solist som pianoprofessor och tonsättare. En lycklig historia med ett sorgligt efterspel om en tonkonstnär som glömts bort efter sin död, för att sedan återupptäckas i våra dagar.

– Vi har valt att skapa ett musikdrama med utgångspunkt i Farrencs symfoni. Sånger med en manlig blick ställs mot symfonins satser. Det hela vävs samman av kommenterande mellanspel komponerade av vår chefsdirigent Stefan Solyom. På så sätt gestaltas kampen för att höras i en av historien fastlagd kanon, säger Fredrik Österling.

Konserten äger rum 17 maj klockan 19.00 och 20 maj klockan 18.00.

Under kvällen spelas:

• JULIA PURGINA: Vortex Peccatorum –The Seven Deadly Sins in the Time of Alternative Facts
  • LOUISE FARRENC: Symfoni nr 3
  • W. Stenhammar: Min Stamfar hade en stor pokal. Sats 1: Adagio – Allegro
  • W. Stenhammar: Jungfru Blond och jungfru Brunett. Sats 2: Adagio cantablie
  • J. Sibelius: Flickan kom ifrån sin älsklings möte. Sats 3: Scherzo: Vivace
  • T. Rangström: Klunkom, Welam Welamsson ur Kung Eriks visor. Sats 4: Finale: Allegro
  • KURT WEILL: De sju dödssynderna

Medverkande: