Maxida Märak  har komponerat jojkinslagen i det nyskrivna verket Ædnan. Foto: Mattias Bardå/UR
Maxida Märak har komponerat jojkinslagen i det nyskrivna verket Ædnan. Foto: Mattias Bardå/UR

​Samernas historia lyfts fram i nyskriven konsert

På Samefolkens dag 6 februari 2020 uruppförs Ædnan på Helsingborgs Konserthus – en nyskriven konsert för viola och orkester av Andrea Tarrodi, med jojkinslag av Maxida Märak. Verket är inspirerat av Linnea Axelssons Augustprisbelönade bok.

Dikteposet Ædnan (2018) av Linnea Axelsson är en släkthistoria om hur samisk kultur suddats ut av den svenska, om hur övergrepp begåtts, huvuden mätts och hela språk utplånats i civilisationens namn. Nu tolkas denna starkt laddade och samtidigt hoppfulla berättelse i musik.

Den uppmärksammade tonsättaren Andrea Tarrodi har skapat orkesterdräkten. Två solister med starka rötter i Sápmi – Ellen Nisbeth, viola, och Maxida Märak ger liv åt den musikaliska speglingen av dikteposet.  Maxida Märak har komponerat jojkinslagen med utgångspunkt i de textrader, känslor eller personer som Andrea Tarrodi gestaltat i de olika orkesterpartierna.

–I Ædnan skriver Linnea Axelsson i en strof om ”känslornas klang”. Den djupa sammanflätningen mellan musiken, klangen och känslolivet ligger väldigt nära mig själv och hur jag skriver musik, säger kompositören Andrea Tarrodi om processen.

Kvällens andra verk, Muohta (Snö) av Nils Henrik Asheim, borrar sig in i det samiska språkets musikaliska kvaliteter. I det suggestiva verket får vi närlyssna på en tonsättning av 18 samiska ord för snö! Med Muohta vann Nils Henrik Asheim Nordiska Rådets musikpris 2018.

TORSDAG 6 FEBRUARI 2020
Samer. I vilket vi gör upp med ett stycke svensk kolonialhistoria.

Under kvällen framförs:
NILS HENRIK ASHEIM Muohta
ANDREA TARRODI Ædna med jojkinslag av MAXIDA MÄRAK

Medverkande:
Helsingborgs Symfoniorkester
Göteborgs Symfonikers Vokalensemble
Maxida Märak, jojk
Ellen Nisbeth, viola
Rolf Gupta, dirigent

Helsingborgs Symfoniorkesters säsongsprogram 2019/2020 släpps i sin helhet i slutet av april.