Utöver det vanliga på Helsingborgs Konserthus

Mellan 5-7 februari är det ung musikal på Konserthuset. Då spelas den nyskrivna föreställningen Utöver det vanliga. Musikalen är ett samarbete mellan Nicolaiskolans estetiska program och Helsingborgs Symfoniorkester. Samarbetet ger de unga amatörerna i årskurs 3, möjlighet att arbeta med professionella musiker. Text och musik till musikalen har gymnasieeleverna skrivit.

Utöver det vanliga handlar om en mycket ambitiös musikteatergrupp som sätter upp den grekiska
myten om Orfeus och Eurydike. Men deras produktionsarbete går inte helt smärtfritt. De två intrigmakerskorna Key och Nikki är inte nöjda med att deras vän Emelie har fått huvudrollen som Eurydike. De tycker att hon fått rollen på grund av att hon har ett förhållande med föreställningens regissör Frank Bergman. De bestämmer sig för att ställa till det mellan dem och de lyckas. Emelie lämnar en fest förtvivlad och sårad efter ett stort bråk med sin pojkvän regissören. Nästa dag dyker hon inte upp på repetitionen, hon hör inte av sig och svarar inte i sin telefon. En oro sprider sig, har det hänt Emelie något?

Utöver det vanliga är en fartfylld musikal med mycket sång, dans, musik i drygt 65 minuter.

Medverkande: Helsingborgs Symfoniorkester och elever ur åk 3 från Nicolaiskolans estetiska program, Helsingborg.

Dirigent: Josef Rhedin

Skolkonserter:
Onsdagen den 5 februari kl. 12.30
Torsdagen den 6 februari kl. 10.00 och 12.30
Fredagen den 7 februari kl. 10.00

Familjekonsert:

Torsdag den 6 februari kl. 18.00

Konserthuset i Helsingborg är en funkisbyggnad med lovordad akustik och ett brett program för små som stora med artistelit, konserthuskör och inte minst Helsingborgs egen symfoniorkester, HSO, med chefdirigent och världsviolinisten Andrew Manze.