Amadeus bjuder på unikt möte på Storan

Amadeus bjuder på unikt möte på Storan

För allra första gången kan publiken uppleva ”Amadeus” med en fullstor Mozartorkester på scen. Dirigenten Jakob Hultberg gör det möjligt för Helsingborgs Symfoniorkesters proffsmusiker att prestera på topp kväll efter kväll.

Två olika kulturer, två olika världar möts när 34 av Helsingborgs Symfoniorkesters (HSO) musiker flyttar in på Storan. Vilken tur att dirigent Jakob Hultberg älskar – och sporras av –att arbeta med komplexa produktioner!

–Utmaningen är att ”Amadeus” inte är teater, inte opera, inte musikal. Det är en blandform som jag, regissören Carl Johan Karlson och scenografen Helle Damgård skapar tillsammans med musiker, sångare och skådespelare. Allt måste smälta samman och gifta sig så att vi berättar samma historia på scen.

Jakob Hultberg är frilansande dirigent med många års erfarenhet från svenska och internationella konsert- och operahus. Bortsett från ett kort gästspel i Helsingborgs Konserthus är det här första gången han arbetar med HSO.

–HSO är en superfin orkester med mycket skickliga musiker. Det är hög kvalitet på varje position i orkestern och de har en väldigt fin inställning. De har också visat sig nyfikna och intresserade att gå in i ett sådant här projekt som är så olikt det de gör till vardags.

Det är hans uppgift att få samtliga att nå sin absoluta toppförmåga varje spelkväll. I ”Amadeus” är musiken helt avgörande för att skapa en puls och ett flöde genom pjäsen som skådespelarna och sångarna kan samspela med.

–Mitt jobb är att se till att framförandet blir så tajt som möjligt och att den konstnärliga riktningen styr åt samma håll och stämmer med det formmässiga språk som jag, Carl Johan och Helle skapar. Det är även viktigt att alla musiker får en bra arbetssituation. Det är två helt olika arbetssätt på en teater och i ett konserthus. Musikerna är vana vid att allt är fastlagt lång tid i förväg, medan man på teatern ofta jobbar i processer som gör att förutsättningarna kan förändras långt in i repetitionsperioden.

Att ”Amadeus”-musiken framförs live med en så stor orkester på scen är unikt. Vanligtvis görs pjäsen med förinspelad musik eller bara några få musiker.

– Med en hel orkester får vi stora dynamiska möjligheter, samtidigt som det är en utmaning att integrera sång och tal. Det är något vi inte riktigt kan testa förrän vi är i skarpt läge. Det är både spännande och något jag är väldigt ödmjuk inför, säger Jakob Hultberg.