Ulla Tylén, Birgitta Rydberg, Evamaria Björk och Sasha Becker medverkar i relationsdramat Trädgårdsgatan – digital premiär 20 februari.

Digital teatermagi på nära håll

När en stadsteater bara tillåts spela för åtta personer i publiken gäller det att hitta kreativa lösningar. En av dem är pjäsen Trädgårdsgatan som förvandlats till digital ”zoomteater” och därmed blir en helt ny teaterupplevelse. Premiär 20 februari.

Kan man skapa teatermagi i ett digitalt kommunikationsverktyg som Zoom? Jo, det går! Det är regissören Linda Ritzén och de fyra skådespelarna Evamaria Björk, Sasha Becker, Birgitta Rydberg och Ulla Tylén på Helsingborgs stadsteater övertygade om.

– Men det gäller att fullt ut acceptera det nya formatet. Zoom blir ramen och vi måste anpassa oss efter den, säger Linda Ritzén.

Det var så sent som efter nyår som teaterns ledning på grund av de rådande coronarestriktionerna fattade beslutet om att ställa in premiären på Lillan i februari. Uppdraget blev istället att förvandla Trädgårdsgatan till en digital uppsättning med hjälp av ny teknik.

– Vi hade en bra grund i det fördjupade textarbetet som vi ägnat oss åt redan före jul. Men det är många frågor som vi nu har fått ställa oss. Hur använder vi Zoom för att skapa situationer och relationer? Vad betyder scenisk handling i det här mycket begränsade formatet? Vi har även fått fundera på hur vi vinklar kameran, vilket avstånd vi ska ha till skärmen och vilken rekvisita eller kostymer vi kan använda. Det här är verkligen kompetensutveckling för oss alla, säger Linda Ritzén.

Trädgårdsgatan är en fristående fortsättning på det nyskrivna dramat Knutpunkten som spelades på Lillan våren 2019 och då som nu heter upphovspersonerna Linda Ritzén och Jörgen Dahlqvist. Liksom Knutpunkten är Trädgårdsgatan ett tätt relationsdrama med stark lokal förankring till Helsingborg. I centrum står tre generationer kvinnor och deras mödosamma strävan för att få ihop vardagen med arbete, äktenskap och barn under 1970-, 2000- och 2020-talen. Nära 50 år skiljer dem åt, men de förenas av sin längtan efter ett enklare och bättre liv.

– Fördelen med det digitala formatet är närheten till skådespeleriet. Publiken – eller tittaren kommer tätt inpå skådespelarnas uttryck och interaktioner som går rakt igenom rutan. Så nära kommer man inte på scen. Eftersom pjäsen handlar om vardagliga situationer så blir det som att få kika in hemma hos en handfull människor som försöker lösa olika problem. Det blir väldigt realistiskt, säger Linda Ritzén.

Även om hon, liksom ensemblen, längtar efter att snart få arbeta på teaterscenen igen, har hon bara positivt att säga om det nya sättet att arbeta på.

– Man lär sig så mycket på att göra något för första gången och jag skulle gärna fortsätta utveckla formen.

Trädgårdsgatan kommer att vara del av den konstnärliga forskningen som pågår på Teaterhögskolan i Malmö, och som undersöker hur nya format påverkar skådespelarnas metoder och den digitala gestaltningen.