Lars Dencik, senior professor i socialpsykologi, pratar om "Familjen i turbosamhället" 4/9.

Nyhet -

Familjen skärskådas i en ny föreläsningsserie speciellt framtagen för Helsingborgs stadsteater

Spelårets tema – familjen – sätts under lupp i en föreläsningsserie som Helsingborgs stadsteater arrangerar tillsammans med Folkuniversitet Kunskapsklubben under rubriken Familjen – i nöd och lust vid tre tillfällen hösten 2017.

Helsingborgs stadsteaters tema för säsongen 17/18 är familjen. Familjen som socialt och psykologiskt fenomen och som metafor för trygghet och gemenskap. Både kärnfamiljer, nya familjekonstellationer och den splittrade familjen. Familjen - i nöd och lust är titeln på en helt ny föreläsningsserie som Kunskapsklubben på Folkuniversitetet har tagit fram specifikt för Helsingborgs stadsteater.

Den första föreläsningen äger rum 4 september och gästas av Lars Dencik, senior professor i socialpsykologi. Lars kommer att tala om familjen i turbosamhället. Hur påverkas barn av att växa upp i ett samhälle som förändras i oerhört hög takt? Barn berörs både direkt genom att nya teknologier kommer in i deras värld men särskilt genom att relationsmönstren förändras radikalt. Studier visar att andra förhållanden än föräldrars uppfostran spelar stor roll.

Under hösten kommer vi också få höra om hur snabbt det gick när den svenska modellen utvecklades under 1960- och 70-talen och hur familjen påverkats av kvinnors inträde på arbetsmarknaden. Den 2 oktober och 6 november hålls de andra två föreläsningarna i serien Familjen - i nöd och lust.

Föreläsningsserien Familjen - i nöd och lust

• 4/9 ”Familjen i turbosamhället”. Lars Dencik, senior professor i socialpsykologi.
  • 2/10 "Att sörja för de sina i en nyliberal tid". Terese Anving och Dalia Mukhtar Landgren, forskare i sociologi och statsvetenskap vid Lunds Universitet.
  • 6/11 "Aktiv arbetsmarknadspolitik och omvandlingen av familjen". Åsa Lundqvist, doktor vid Lunds Universitetet.

• Plats
    : Foajéscenen, Helsingborgs stadsteater
    Tid: 18.00
    Pris: 120 kr
    Biljetter

För mer information:
    Elin Heijkenskjöld, planeringsansvarig Helsingborgs stadsteater, 072-18 85 492
    Maria Månsson, Folkuniversitetet , 042-38 56 15.