INBJUDAN PRESSTRÄFF: JAG, MALVOLIO. PREMIÄR 30 SEPTEMBER

INBJUDAN PRESSTRÄFF: JAG, MALVOLIO. PREMIÄR 30 SEPTEMBER

Bittert, kul och överraskande i höstens första Lillanpjäs!

Du är inbjuden till pressträff inför höstens första Lillan-premiär: monologen ”Jag, Malvolio”. Onsdagen den 26 september klockan 11–12 får du se scener ur föreställningen samt träffa skådespelaren Gustav Berg och regissören Nils Dernevik. Möjlighet till intervjuer finns.

En bitter och sur, 400 år gammal gubbe, från Shakespeares mest älskade komedi ”Trettondagsafton” återuppstår på Lillan i höst! I ”Jag, Malvolio” ger den brittiske dramatikern Tim Crouchs upprättelse till Shakespeare-figuren, den hånade och högfärdige betjänten Malvolio. Sedan urpremiären 2010 har pjäsen hyllats för sin humor när den spelats världen över.

HANDLING:

Malvolio är betjänten som blir kär i grevinnan Olivia efter att han fått ett kärleksbrev av henne. Olyckligt kär blir han, förstås. Annars vore det väl inte Shakespeare. För egentligen är det inte Olivia som skrivit brevet, utan riddaren Andreas Blek af Nosen och hans vän Tobias Raap som vill spela den fåfänge hovmästaren ett elakt spratt. Grundlurad, kränkt och sargad lämnas Malvolio ensam på sin kammare. Det är där vi träffar honom.

Monologen ”Jag, Malvolio” är ett möte med en komisk figur i ett rätt tragiskt tillstånd. Han är trött på att ha mobbats och förlöjligats på scen genom århundradena – utan att någon reagerat eller tagit hans parti. Nu är han redo att ta hämnd på alla som hånskrattat åt honom, alla som tappat bort sin moraliska kompass. Det här är en föreställning där vad som helst kan hända!

Rollen som Malvolio spelas av Gustav Berg och pjäsen regisseras av Nils Dernevik.

Jag, Malvolio spelas på Lillan 30 september–28 oktober 2023.

I rollen: Gustav Berg

Av: Tim Crouch
Översättning: Ulf Peter Hallberg
Regi: Nils Dernevik