Recensentinbjudan: ANTIGONE – premiär 15 oktober

Recensentinbjudan: ANTIGONE – premiär 15 oktober

Recensionsbiljett till premiären bokas genom att mejla till mira.jalamo@helsingborg.se senast 5 oktober. Önskar ni komma vid annat tillfälle, se alla speldagar här

Om föreställningen
Regissören Örjan Andersson är även en av Sveriges mest uppmärksammade koreografer och efter succén med Drottningens juvelsmycke (2019) återvänder han nu till Helsingborg. Tillsammans med en stor ensemble, bestående av både skådespelare och dansare, gör han den klassiska tragedin Antigone till en lekfull och skruvad teaterfest som flirtar med den tid vi lever i idag.

Bittra strider, etiska dilemman, kärlek – och lite humor. Allt ryms i de 2 500 år gamla, men ständigt aktuella, grekiska dramerna. I ett av de mest kända ställs Oidipus dotter Antigone inför ett svårt beslut efter att hennes bröder Eteokles och Polyneikes dödat varandra i en tvekamp. Eftersom Polyneikes tidigare har flytt landet och stridit på fiendesidan tillåter kung Kreon inte att han begravs. För att ge sin bror ett värdigt slut måste Antigone trotsa överheten. Det får konsekvenser ingen kunnat räkna med. Allra minst kung Kreon själv.

ANTIGONE spelas på Lillan 15 oktober till 20 november.

I rollerna: Sophie Augot, Gustav Berg, Tobias Borvin, Jörgen Düberg, Annika Kofoed, Shada Sulhav, Arina Trostyanetskaya, Olof Yassin.

Av: Sofokles i bearbetning av Magnus Lindman
Regi och koreografi:
Örjan Andersson
Scenografi och ljusdesign:
Chrisander Brun
Kostymdesign:
Jenny Nordberg
Maskdesign:
Lillebel Höglund
Kompositör:
Franz Edvard Cedrins

För mer information: