Black Box Dance Company gästar Helsingborgs stadsteater med Viva Vive!

Black Box Dance Company gästar Helsingborgs stadsteater med Viva Vive!

Tolv unga dansare från Brasilien, Danmark, Färöarna, Sverige, Frankrike och Holland.
Fyra koreografer från Sverige, Danmark, Sydafrika och Brasilien.
Tre dansverk med fartfylld koreografi och suggestiv musik.
Två kvällar som inspirerar oss att verkligen leva livet!

Viva, Vive! betyder leva livet! och det är precis vad det handlar om. Föreställningen består av tre känslomässigt laddade verk och inleds med verket Impromptu av Tindaro Silvano. I en actionfylld koreografi rör sig dansarna som i den brasilianska storstadsmetropolens nattliv - bubblande av ung energi, minutiöst koreograferad, men med en känsla av frihet och improvisation.

Andra verket Being me – Being You är en koreografi i två delar, där Marie Brolin-Tani och Melody Putu utgår från ungdomars sökande efter kärlek och närhet, där både ensamhet och samhörighet kan vara komplicerat och svårt att hantera. Hela livet igenom söker man kontroll och trygghet, och önskar att morgondagen ska vara som gårdagen.

Det sista verket Rites är ett helt nytt verk av Alessandro Perreira. I Rites visar han att våra kulturella uttryck är närvarande, oavsett var man kommer ifrån och vilken religion man har. I koreografin sammanförs människor från olika kulturer och bakgrunder och trots deras olika religion, tro och högtider kommer man att upptäcka likheten mellan de olika personerna.

Publiken kan förvänta sig en föreställning fylld av kärlek, passion, mystik, sport och ung energi där Black Box Company möter några av Brasiliens bästa dansare från Ballet Jovem Palácio Das Artes.

Föreställningens längd: 85 min. inkl. paus

Producent:  Black Box Theatre
Koreografer:  Marie Brolin-Tani, Melody Putu, Alessandro Sousa Pereira och Tindaro SilvanoMedverkande: Antoine Audras, Jade Stenhuijs, Katya R. D. Nielsen, Sophie Høeg Jensen, Annika Li Krusensten, David Price samt 6 dansare från Ballet Jovem Palácio Das Artes i Brasilien.

Lillan 29 augusti kl 19.00 och 30 augusti kl 16.00
Biljettpris 50 kr

Under Helsingborgs stadsteaters Öppet Hus 30 augusti bjuds allmänheten in till Sambainspirerad workshop med brasilianska dansare från Black Box Dance Company.
Inga förkunskaper krävs, föranmälan till Stadsteatern.