Eva Rydberg tillbaka på Stadsteatern i höst

Eva Rydberg tillbaka på Stadsteatern i höst

Höstens stora satsning på Helsingborgs stadsteater är pjäsen ”Farmor och vår Herre” av Hjalmar Bergman. I rollen som den mångfacetterade farmor ser vi Eva Rydberg, som fortsätter det konstnärliga samarbetet med regissören Christian Tomner efter framgången med Carin Mannheimers ”I sista minuten”.

Hjalmar Bergmans klassiker ”Farmor och vår Herre” beskriver en kvinnas klassresa och är en berättelse om vägen från ett fattig-Sverige till dagens välfärdssamhälle.

- Det är väldigt uppskattat att få Eva Rydberg till Stadsteatern igen. Jag är förväntansfull och nyfiken på vad Eva kan göra av huvudrollen som farmor i Hjalmar Bergmans tidlösa verk. Det är en berättelse som satts i en generös episk form, sedd genom en mycket säregen farmors ögon. Lägg sedan till Christian Tomners regi, så har vi de bästa förutsättningarna för en helt unik scenkonsthändelse, säger Max Granström, teaterchef.

2015 regisserade Christian Tomner Lars Noréns ”Stillheten” vid Stadsteatern. För den insatsen tilldelades han Thaliapriset.

Pjäsen har premiär på Storan den 9 december 2016. Biljetter till föreställningen och fullständigt program för kommande säsong på Helsingborgs stadsteater släpps den 28 maj.

Max Granström, VD Helsingborg Arena och Scen/Teaterchef, 0732-31 57 97