Lisa Larsson som Susanna och Robert Olofsson som Figaro. Fotograf: Malin Arnesson.

Fartfyllda förvecklingar och maktspel i samhällsaktuell pjäs

Figaros bröllop är en farsartad komedi som osar av åtrå, otrohet och utstuderad maktkamp. Samtidigt sätter den ljuset på aktuella frågor som samhällsstrukturer, makt och kön. Premiär på Helsingborgs stadsteater 24 mars.

Het passion, intriger och en pyrande revolution. Figaros bröllop har premiär lördag 24 mars på Storan. Pjäsen har rötterna i 1700-talets revolutionära Frankrike. Med sin förtäckta kritik mot rådande orättvisa samhällssystem hindrades pjäsen att spelad offentligt. Men med draghjälp av Mozarts operaversion har den blivit älskad på världens scener.

Även om föreställningen har över 300 år på nacken är temat kring maktstrukturer högst aktuell idag. I Moqi Simon Trolins föreställning balanseras humorn med nutida samhällsfrågor.

– När jag läste originalet blev det tydligt att maktstrukturerna från sent 1700-tal inte skiljer sig så mycket från idag. Jag har bearbetat texten men behövde nästan bara byta ut lite ord. Aktualiteten ligger framförallt i synliggörandet av samhällsstrukturer och hur dessa inverkar på individen. Hur påverkas vi av våra privilegier och avsaknaden av desamma? Detta är ju inte minst aktuellt genom höstens #metoo-upprop, säger Moqi Simon Trolin.

Se intervju med regissören Moqi Simon Trolin och skådespelaren Fredrik Dolk.

Figaros bröllop handlar om barberaren Figaro och hans kärlek Susanna. Hon arbetar på slottet där den ständigt otrogne greven Almaviva och hans hustru bor. Runt dem kretsar en mängd karaktärer som alla har band till varandra och snabbt utvecklar sig pjäsen till en mustig historia där det gäller att hänga med i svängarna. Regissören Moqi Simon Trolins uppsättning är en färgsprakande, absurd och musikalisk komedi som låter oss förstå att verkligheten ibland inte är vad den ser ut att vara.

Moqi Simon Trolin har tidigare satt upp prisbelönta Sandholm (2011) och publiksuccén Den besynnerliga händelsen med hunden om natten (2015) på Helsingborgs stadsteater.

Figaros bröllop spelas på Storan 24 mars–5 maj.

Av: Pierre-Augustin Caron de Beaumarchais
Översättning: Göran O Eriksson
Regi och bearbetning: Moqi Simon Trolin
Scenografi: Eilev Skinnarmo
Ljusdesign: Ilkka Häikiö
Musik och ljuddesign: Anders Ortman
Koreografi: Esa Alanne
Dramaturg: Tom Silkeberg
Föreställningens längd: 2 h 30 min

I rollerna: Robert Olofsson, Lisa Larsson, Tobias Borvin, Evamaria Björk, Emma Mehonic, Birgitta Rydberg, Jan Unestam, Fredrik Dolk.

Fotograf: Malin Arnesson