Hedersvåld, hat och mirakel i höstens stora premiär Romeo och Julia

Hedersvåld, hat och mirakel i höstens stora premiär Romeo och Julia

Höstens första föreställning på Storan blir William Shakespeares klassiker Romeo och Julia. Regissören Peter Oskarson skapar en föreställning om hatet men framför allt om kärleken som mirakulöst kan uppstå och växa i en omgivning fylld av våld och fiendskap.

– För många handlar Romeo och Julia om den romantiska kärleken. Men Shakespeare berättar även om ett samhälle som sakta bryts sönder av motsättningar, hat och våld. Det är något vi också ser i vår egen tid, säger regissören Peter Oskarson.

Shakespeares klassiker, som får ny översättning av dramaturgen Jan Mark och regissören själv, utspelar sig i en kall, hård och segregerad stad: ett samhälle med växande motsättningar där familjeband knyts tajtare och brutaliteten erövrar gatorna.

– Det är något paradoxalt i att det ur en tragisk situation kan födas vänskap och kärlek. Jag skulle vilja kalla det ett mirakel. Med min uppsättning vill jag sätta ljuset på att kärleken kan uppstå mitt i en mörk och kall värld. Då liksom nu fokuserar vi människor främst på våra olikheter, men när kärleken uppstår blir de oväsentliga, fortsätter Peter Oskarson.

Regissören Peter Oskarson är känd för sin visuella, engagerande folkteaterform, ofta i stor skala. Höstens uppsättning lär inte bli något undantag.

– Det finns en skrämmande aktualitet i detta 400-åriga skådespel. Med Peters erfarenhet av Shakespeares dramer och särskilda förmåga att skapa engagemang har vi de bästa förutsättningarna för en spännande uppsättning, säger Kajsa Giertz, teaterchef.

Det är första gången som Peter Oskarson regisserar på Helsingborgs stadsteater, men han är väl förankrad i nordvästra Skåne. I början på 70-talet startade han den fria teatergruppen Skånska Teatern där han var konstnärlig ledare mellan 1973 och 1982. På senare år har han bland annat satt upp Färden till Västern på Månteatern i Lund, Rigoletto och Maskeradbalen på Malmö Opera och Livläkarens besök på Köpenhamnsoperan. Han har tilldelats flera tunga priser som Sjöberg-priset, Svenska Akademiens teaterpris, Expressens teaterpris och Svenska Dagbladets Thaliapris.

Premiär på Storan 30/9 2017

Biljetter till föreställningen och fullständigt program för kommande säsong släpps senare i vår på Stadsteaterns webbplats helsingborgsstadsteater.se

Mira Jalamo, kommunikatör, 042-10 38 28