​Helsingborgs stadsteater medverkar i Dramatens digitala projekt Osäkerhetens tid

Osäkerhetens tid är en serie korta filmade monologer med samlade röster från totalt tjugo teatrar runt om i landet – fritt skrivna utifrån temat ”osäkerhetens tid”. Dramaten har initierat projektet som har digital premiär på nationaldagen.

Under våren har Dramaten och nitton teatrar runt om i landet – däribland Helsingborgs stadsteater – spelat in monologer som på olika sätt förmedlar perspektiv och intryck från livet under en pandemi. På kort tid har vårt samhälle förändrats i grunden. Vi påverkas alla av det nya coronaviruset på olika sätt och konsekvenserna är osäkra. Vad kommer hända med vårt samhälle, med oss som individer, med kulturen? Osäkerheten har vi gemensamt.

Helsingborgs stadsteater medverkar med monologen Stalker från serien Viruset och vi, ett samarbete mellan stadsteatern, Helsingborgs Dagblad och Teaterhögskolan i Malmö. Skådespelaren Karin Li Körsbärsdal framför en text av Trine Rosa Bonde, student vid dramatikerutbildningen. Monologen gestaltar ett telefonsamtal från en dumpad kvinna till sitt ex. Hon är fylld av ångest, hämnd och en corona-ensamhet.

Osäkerhetens tid har digital premiär 6 juni klockan 16.00 på dramaten.se