Helsingborgs stadsteater presenterar hösten 2012

På Storan:

DEN ENFALDIGE MÖRDAREN, FÖR FÖRSTA GÅNGEN PÅ EN TEATERSCEN!

Många har klara, levande minnen av Helsingborgssonen Hasse Alfredsons film Den enfaldige mördaren om den harmynte, livegne drängen Sven och den ondsinte fabrikören Höglund.  I september har vi premiär på Storan för en nyskriven version av denna klassiska historia.

För manus och regi står ett av Sveriges konstnärligt mest intressanta team; Dennis Magnusson och Dennis Sandin. Scenografi och kostym skapas av Stadsteaterns Yvonne Ericsson som nu tar ett steg ytterligare in i Hasse & Tages värld. Hon har tidigare formgivit Hasse & Tage-museet i Tomelilla.
Pjäsen baseras på Hasse Alfredsons film Den enfaldige mördaren och hans bok En ond man.

Medverkande Tom Ahlsell, Evamaria Björk, Erik Borgeke, Cecilia Borssén, Tobias Borvin, Ester Claesson, Jörgen Düberg, Daniel Gustavsson, Michael Segerström m.fl.
Manus Dennis Magnusson
Regi Dennis Sandin
Scenografi/kostym Yvonne Ericsson
Ljus Carina Persson
Videodesign Signe Krogh
Musik Mikael Svanevik
Ljud Ådi Lindborg
Förlag Colombine Teaterförlag/Skrivstugan
Premiär på Storan 15 september

NILS HOLGERSSONS UNDERBARA RESA, HÖSTENS STORA FAMILJEFÖRESTÄLLNING!

Helsingborgs stadsteaters version av Skånepågen Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige är ett storslaget äventyr med sång, musik och dans, där vi följer Nils resa i luften, över land och hav.
Det musikaliska teamet P-O Nilsson och Bim Wikström, som tidigare samarbetat i bl.a. Helsingborgs stadsteaters publiksuccé Ringaren i Notre Dame, har bearbetat Selma Lagerlöfs världsberömda roman. Tillsammans med regissören Annika Kofoed och koreografen Bill Holmberg har de skapat en nyskriven musikal för en dynamisk ensemble av skådespelare, dansare och musikalartister.
Från 7 år och uppåt

Medverkande: Johannes Alfvén, Thérèse Andersson, Tobias Borvin, Knut-Sigurd Bygland*, Tuva Børgedotter Larsen*, Sara Ekman, Karin Frölén, Trevor Lewis, Regina Lund, Michael Segerström och elever från Lunds dans- och musikalgymnasium.
*praktikanter från Högskolan för scen och musik (HSM) vid Göteborgs universitet
Dramatisering och sångtexter Bim Wikström
Regi Annika Kofoed
Koreografi Bill Holmberg
Kompositör P-O Nilsson
Scenografi Yvonne Ericsson
Videodesign Signe Krogh
Kostym Anna Ardelius
Ljus Mattias Jonsson
Ljud Ådi Lindborg/JP Lindqvist
Premiär på Storan 24 november

På Lillan:

DEN GYLLENE DRAKEN, EN FÄRGSTARK PJÄS

Den Gyllene Draken av Roland Schimmelpfennig är ett mycket fartfyllt och omskakande möte med livsvillkoren i den lilla asiatiska kvarterskrogen någonstans i det europeiska skymningslandet.
Schimmelpfennigs pjäser kännetecknas ofta av en överraskande klippteknik och en kärleksfull blick för människans förutsättningar. Helsingborgs stadsteaters nya konstnärliga ledare Anna Novovic står för regin. Scenografin görs av Steffen Aarfing, en av Nordens mest erkända scenografer.

Medverkande Petra Fransson, Dan Kandell, Michalis Koutsogiannakis, Robert Olofsson, Inga Ålenius
Av Roland Schimmelpfennig
Regi Anna Novovic
Scenografi Steffen Aarfing
Kostym Marie í Dali
Ljus Jonas Sandberg
Ljud David Gülich
Översättning Ulf Peter Hallberg
Förlag Colombine Teaterförlag
Premiär på Lillan 29 september

EVEREST, NYSKRIVET AV LOTTA LOTASS

Vem var först att bestiga Mount Everest? Var det sir Edmund Hillary och sherpan Tensing Norgay? Eller nåddes toppen redan dryga kvartseklet tidigare? Kring den mytomspunna frågan kretsar Everest, specialskriven för Helsingborgs stadsteater av Svenska akademiledamoten Lotta Lotass.  Det internationellt uppmärksammade scenkonstkollektivet Teatr Weimar tar sig an Lotass text och skapar en totalupplevelse av text, video och musik.  Föreställningen har urpremiär på Helsingborgs stadsteater för att sedan spelas på Stockholms stadsteater och Folkteatern i Göteborg.

Medverkande Erik Borgeke, Ester Claesson, Jörgen Düberg, Daniel Gustavsson, Michalis Koutsogiannakis, Robert Olofsson
Av Lotta Lotass
Regi/video Jörgen Dahlqvist
Musik/ljud Kent OIofsson
Scenografi/ljus Johan Bergman
Förlag Marginal
Urpremiär på Lillan 14 november

På Foajéscenen och andra platser:

KOLLA VAD JAG KAN! EN HELHETSUPPLEVELSE FÖR DE SMÅ BARNEN

För barnen presenterar vi en ny, smaskig omgång våffelteater: Kolla vad jag kan! heter det spännande äventyret denna gång. Kolla vad jag kan! hyllar alla som lärt sig något nytt och kul. Koreografen Minna Krook är tillbaka efter förra säsongens succé med När jag var så liten som du. Tillsammans med ensemblen skapar hon en helhetsupplevelse för barn i åldrarna 3-6 år.

Medverkande Evamaria Björk, Cecilia Borssén, Dan Kandell
Idé, regi, koreografi Minna Krook
Scenografi/kostym Yvonne Ericsson
Ljus Jonas Sandberg
Kompositör P-O Nilsson
Premiär på Foajéscenen 2 november

EN KVINNAS VÄRDE, ETT UNIKT SCENKONSTSAMARBETE MED HELSINGØR TEATER

Den brutale förövaren var en förmögen adelsman. Offret en värnlös piga. Hennes enda hopp om upprättelse stod till Helsingborgs mäktigaste man: Anders Bille. En kvinnas värde är en angelägen historia om ett autentiskt rättsfall från 1600-talets Helsingborg med ett upprörande eko in i vår tid. Föreställningen produceras för Helsingborg-Helsingör Internationella Gatuteaterfestival 2012 och är ett unikt internationellt scenkonstsamarbete mellan Helsingborgs stadsteater och Helsingør teater.

Medverkande Tobias Borvin (SE), Ester Claesson (SE), Jörgen Düberg (SE), Kristian Halken (DK), Marie Ingerslev (DK), Kalle Mathiesen (DK)
Av Ulf Dahlström
Regi Jörgen Düberg
Musik och sångtexter Marie Ingerslev och Kalle Mathiesen
Kärnan i Helsingborg och Vor Frue Kloster i Helsingør Helsingør 3 augusti, Helsingborg 4 augusti

SOPPTEATER OCH GÄSTSPEL
Dessutom innehåller hösten vår populära Soppteater och en rad spännande gästspel som bidrar till att göra programmet ännu rikare.

För mer information kontakta gärna tillträdande teaterchefer:

Max Granström max.granstrom@helsingborg.se 073-2315797´

och  Anna Novovic anna.novovic@helsingborg.se 073-2311046

.

Regioner

Helsingborgs stadsteater invigdes 1921 och är en av Sveriges äldsta stadsteatrar. Målsättningen är att vara en av regionens ledande kulturinstitutioner med en bred, kvalitativ och angelägen repertoar som speglar vår samtid och mångfald. Teatern sysselsätter ungefär 80 personer per år, varav 8 skådespelare ingår i den fasta ensemblen. Teaterchef och konstnärlig ledare är Karl Dunér. Storan är en av Europas modernaste scener med plats för upp till 600 besökare. Lillans publikkapacitet uppgår till 150 personer.