Oskar Stenström, Elin Norin och Sanne Ahlqvist Boltes i en föreställning för den yngsta publiken. Fotograf: Emmalisa Pauly.

Malmöpremiär för Tigern i magen

Barnföreställningen Tigern i magen är ett samarbete mellan Helsingborgs stadsteater och frigruppen Banditsagor. Lördag 24 april är det premiär på Barnens scen i Malmö.

Föreställningen Tigern i magen skulle ha haft premiär i Helsingborg tidigare i våras men på grund av publikrestriktionerna blir det urpremiär i mindre skala på Barnens scen i Malmö 24 april. Nästa vår (2022) kommer den att spelas på Helsingborgs stadsteater.

Pjäsen är skriven av serieförfattaren Sara Hansson och är en samproduktion mellan Banditsagor och Helsingborgs stadsteater. Med hjälp av en målande ljudvärld och en dockskåpslik scenografi förflyttas den unga publiken in i en kaosartad verklighet där vanligt potatismos blir höga fjäll och såsen farlig kvicksand. Berättelsen handlar om Adam, som har stor fantasi och massor av energi i kroppen. Att stå still och vänta på sin tur är nästan omöjligt, då blir tigern i magen vild och vill rusa omkring och svänga på svansen. Adam har en tvillingsyster också, Aida heter hon. De är så olika som tvillingar nånsin kan vara, tycker de vuxna. Varför kan du inte vara lika duktig som din syster? Varför ska du alltid göra tvärtom? Men när de vuxna inte ser har Adam och Aida en hemlig lekvärld i skogen och en alldeles speciell vänskap.

På scen i Tigern i magen står tre skådespelare - Elin Norin från Helsingborgs stadsteater och Oskar Stenström och Sanne Ahlqvist Boltes från Banditsagor.

Rekommenderad ålder: 5–6 år.

Premiär: 24 april 2021, Barnens Scen i Malmö.
Spelperiod: 24 april -20 maj 2021 på Barnens scen i Malmö + våren 2022 på Helsingborgs stadsteater.

Publikantal på Barnens scen i Malmö: Skolföreställningar för max 30 barn. För de offentliga föreställningar 13-14 maj gäller 8 personer i publiken enligt Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

I rollerna: Sanne Ahlqvist Boltes, Elin Norin, Oskar Stenström.

Av: John Hanse, Sanne Ahlqvist Boltes och Oskar Stenström baserat på en saga av Sara Hansson
Regi: John Hanse.
Scenografi, mask och kostym: Yvonne Ericsson