Illustration av Pija Lindenbaum.

När då då – sagolik opera för barn

Författaren och illustratören Pija Lindenbaum, kompositören Niklas Brommare och regissören Kajsa Giertz skapar en lekfull opera för barn som i höst spelas på Kungliga Operan och Helsingborgs stadsteater.

När då då är ett helt nyskrivet verk för barn av en av vår tids största barnboksförfattare, Pija Lindebaum, som har skapat magiska världar för barn och deras vuxna med odödliga gestalter som Gittan, Lill-Zlatan och prins Benny. När då då förenar hennes underfundiga texter med kompositören Niklas Brommares nyskrivna musik i en fantasifull opera för barn. Föreställningen regisseras och koreograferas av Kajsa Giertz.

Kungliga Operan har tidigare samarbetat med Pija Lindenbaum i barnoperan Min mamma är en drake, som bygger på Pijas barnbok När Åkes mamma glömde bort. Uppsättningen, där Pija även gjorde kostymerna, fick Svenska Teaterkritikers Förenings Barn- och ungdomsteaterpris 2015 och har även sänts i SvT. I När då då svarar Pija för libretto, scenografi, kostym och mask.

– Det tidigare samarbetet med Pija födde idén om att skapa något nytt tillsammans, ett verk som inte skulle vara en adaption av en bok, utan istället direkt skriven för teaterscenen med dess möjligheter och förutsättningar. Vi gläder oss mycket åt att i höst kunna presentera verket för publiken och att samarbetet med Helsingborgs stadsteater möjliggör att Operan når barn utanför Stockholm, säger Anna Karinsdotter, konstnärlig ledare för Operans barn- och ungdomsverksamhet Unga på Operan.

När då då bygger på den klassiska berättelsen Mäster Skräddare. Varje lördag packar Bobo väskan och åker med sina gosedjur Apan och Kaninen till pappa. Pappa, Papsen, har lovat att de ska åka till månen. Men det bidde inte så. Sedan lovar pappa att de ska åka till Bollnäs, till farmor. Men det bidde inte så heller. Efter att pappa lovat och lovat sätter Bobo ned foten.

När då då är ett unikt samarbete mellan Kungliga Operan, Helsingborgs stadsteater och Helsingborgs Symfoniorkester.

– För mig som regissör förverkligar operakonsten drömmen om allkonstverket. Att få vara med och skapa en opera för barn är både utmanande och enormt lustfyllt. Möjligheten att tillsammans med Kungliga Operan och Helsingborgs Symfoniorkester erbjuda de yngsta helsingborgarna en operaföreställning är helt i linje med vårt uppdrag att erbjuda ett varierat program och samarbeta mellan olika konstformer, säger Kajsa Giertz, regissör och teaterchef på Helsingborgs stadsteater.

På bild: Pija Lindenbaum, författare och illustratör, Fredrik Österling, chef Helsingborgs Konserthus och Kajsa Giertz, regissör och teaterchef Helsingborgs stadsteater.

Urpremiär på Rotundan, Kungliga Operan 13 oktober.
Spelas på Lillan, Helsingborgs stadsteater, 17 november–8 december.

På scenen: Jonas Degerfeldt/Klas Hedlund, Vivianne Holmberg, Lisa Larsson, Maria Påhls, Ludvig Wallmark Ryberg.

Musik: Niklas Brommare
Libretto: Pija Lindenbaum