Fotograf Emmalisa Pauly

NYPREMIÄR på Helsingborg stadsteater - Gladys del Pilar till succémusikalen Tysta Maria!

Den kritikerrosade succémusikalen ”Tysta Maria” sätts upp igen på Helsingborgs stadsteaters Storan hösten 2024. Den här gången ser vi bland andra Gladys del Pilar (”Cabaret” 2023) i en av de tongivande rollerna. Nypremiär på Storan lördagen den 7 september.

Vintern 2022–2023 spelades musikalen ”Tysta Maria” för helt utsålda salonger. Trots att bänkraderna var fulla fick långt ifrån alla chansen att se den nyskrivna berättelsen som flätar samman tre spännande kvinnoöden.

-Tysta Maria var en väldigt omtyckt uppsättning bland vår publik, men därmed också så populär att alla tyvärr inte fick plats att se den. Så vi kände att den mer än väl behövde få en runda till, säger teaterchefen Moqi Simon Trolin.

Den gripande musikalen ”Tysta Maria” är en berättelse med stark förankring i Helsingborgs historia, om en tid som formades av starka, kreativa kvinnor – kvinnor som knappt nämns i historieböckerna. Publiken får möta en rad välkända helsingborgare som haft avgörande betydelse för kvinnors rätt till bildning, kvinnors rösträtt och kulturens framväxt – och därmed även för staden Helsingborg.

Manusförfattaren Annika Kofoed, som även regisserar, har skrivit manus. Musiken är skriven av P-O Nilsson och sångtexterna av Bim Wikström.

Den stora ensemblen fylls på med några nya namn. Förutom skådespelarna och musikalartisterna Anders Eldeen och Martin Mossberg återvänder Gladys del Pilar till Storan. Hon spelar rollen som sierskan och tiggerskan Bessie Johnson.

-Gladys kommer definitivt komplettera uppsättningen med sin musikaliska begåvning, sin humor och sin aldrig sinande energi, säger Moqi Simon Trolin som är stolt över att säsongen 2024/2025 får dra igång med en så uppskattad uppsättning som ”Tysta Maria”.

-Jag hoppas att alla som inte fick se den förra gången får se den nu. Att de som älskade den då får chansen att se den igen. Och att helsingborgarna inser att detta är en inkluderande familjeföreställning att uppleva tillsammans. Den kanske inte passar de yngsta barnen, men absolut tonåringen som behöver förstå världen av igår.

”Bland det bästa jag sett!! Helt magiskt!!”

”Fantastisk föreställning med en helt outstanding ensemble som ger allt och lite till. Denna musikal får man inte missa.”

”Verkligen en fin föreställning som tar en med på både en känslomässig resa och en resa i Helsingborgs historia.”

– Publikröster från ”Tysta Maria” 2022–2023

Biljetterna till hela spelperioden är släppta.

Spelas 7 september-12 oktober

I rollerna: Tobias Borvin, Elliot Cruz, Gladys del Pilar, Jörgen Düberg, Andreas Eldeen, Scilla Gandsjö-Gullstrand, Andrea Jayakrishna, Emma Karlsson, Vanja Kittelmann Flensner, Martin Mossberg, Elin Norin, Robert Olofsson, Alaa Rashid, Alvin Rashid, Birgitta Rydberg, Saga Widjer

Av: Annika Kofoed

Regi: Annika Kofoed