Fotograf: Mattias Berglund

Nyskrivet relationsdrama har urpremiär i Helsingborg 11 februari 2023

För första gången sätts den tonsäkra pjäsen ”Att skiljas” upp på scenen. Det är en rapp, rolig och smärtsam historia med hög igenkänningsfaktor för alla som någon gång levt i, eller längtat efter, en kärleksrelation.

Den 11 februari är det urpremiär för "Att skiljas", som är skriven av Mia Törnqvist och regisseras av Lena Mossegård, på Lillans scen. Det är en rapp och smart men också svart historia som utspelar sig i sommaridyllen Arild under en midsommarhelg.

Pjäsen handlar om Karin och Richard som ska fira midsommar tillsammans med barn, barnbarn och en väninna i familjens sommarhus. Det som skulle bli några trevliga och avslappnade semesterdagar förvandlas snabbt till en storm av känslor, anklagelser och tvivel när Karin av en tillfällighet råkar få syn på ett mejl i makens dator. Verkligheten raseras för hela sällskapet och plötsligt är ingenting längre vad man trodde att det var. Alla längtar efter kärlek, men är så uppfyllda av sina egna behov att de bara ser sig själva.

”Att skiljas” är ett svart drama skildrat med mycket humor och hög igenkänningsfaktor. Spelas på Lillan 11 februari till 18 mars 2023.

På scen: Birte Heribertson, Cecilia Borssén, Fredrik Dolk, Hanna Carlsson och Per Graffman.

Av
: Mia Törnqvist