Palme intar scenen i ny Mankell-pjäs

Palme intar scenen i ny Mankell-pjäs

Året är 1982, kalla kriget är i full gång och rapporterna om främmande ubåtar i Stockholms skärgård duggar tätt. När två före detta fartygschefer träffas över en middag 29 år senare aktualiseras händelserna på nytt. Henning Mankells nyskrivna pjäs Politik är en spännande samtidshistoria om politikens villkor med Olof Palme som en av huvudpersonerna. Den 7 oktober har pjäsen urpremiär på Helsingborgs stadsteater.

– Även om Olof Palme spelar en viktig roll i föreställningen tar pjäsen också upp andra frågor såsom den svenska neutraliteten och gränslandet mellan sanning och lögn. Vad hände egentligen i Stockholms skärgård 1982; kom de observerade ubåtarna från Sovjetunionen eller var det i själva verket NATO-ubåtar som dolde sig under ytan? Jag ville skriva en pjäs om politikens villkor eftersom det är en viktig fråga för mig personligen. Jag tror att publiken får en omtumlande upplevelse som leder till eftertanke, säger Henning Mankell.

Själva handlingen i pjäsen är enligt Henning Mankell ganska odramatisk. Några vänner ska äta middag en blåsig höstkväll då den ena mannens dotter oväntat dyker upp och ställer besvärande frågor. Det uppstår en dramatisk atmosfär i rummet och lögner om såväl politik som privatliv uppdagas.

En pjäs om sanning och lögn
På Helsingborgs stadsteater ser man fram emot premiären. Teaterns vd Max Granström beskriver en pjäs som väntas appellera till en bred publik samtidigt som den har en innehållsmässig tyngd, en svårbemästrad kombination menar han.
– Politik tar upp ett samhällsaktuellt ämne, nämligen politikens villkor, samtidigt som det finns ett bärande relationsdrama genom hela pjäsen. Enligt mig handlar Politik om vad som döljer sig under ytan, både den privata och den politiska, säger Max Granström.

Helsingborgs stadsteater är känd för att vara en vital scen och Henning Mankell är tacksam för att man har valt att sätta upp hans pjäs. För iscensättning står ett danskt team med Vibeke Bjelke som regissör och bland skådespelarna ser vi bland annat Lars Wiik i rollen som Olof Palme och Fredrik Dolk som Karl Molander, före detta fartygschef och riksdagsman.
– Jag är väldigt glad över valet av ensemble, jag såg en nyfikenhet hos dem som tilltalade mig direkt. Jag vill gärna påpeka att jag betraktar mitt manus som ofullbordat, det är skådespelarna som fullbordar det, säger Henning Mankell.

Första gången som Palme gestaltas på scen
Förutom de historiska tillbakablickarna utspelar sig Politik inom loppet av en kväll. Att handlingen växlar mellan scener som utspelade sig för närmare trettio år sedan och en våning i Stockholm år 2011 menar Henning Mankell ger en dynamik till dialogen.
– Det lockar mig att med enkla medel kunna gå från innanmätet på en ubåt till vardagsrummet i ett hem, det är det fantastiska med teater. Man gör en överenskommelse med publiken om att allt är möjligt, säger han.

Det här är första gången som Olof Palme gestaltas på scen och Henning Mankell är medveten om utmaningen.
– Det är alltid knepigt när man ska gestalta en historisk person. För mig handlar det om att göra en antydan av Olof Palme. Jag vill inte ha en bokstavlig likhet i fråga om utseende och röstläge. Det ska bli väldigt spännande att se hur skådespelarna löser detta, berättar han.

Ensamblens tolkning av Henning Mankells Politik får publiken se på Helsingborgs stadsteater i höst. Pjäsen spelas från 7 oktober till 7 december.

Pressvisning
Onsdag 28 september klockan 11.00 är det pressvisning av Politik på Storan, Helsingborgs stadsteater. Vänligen kontakta Elsa Berglund (se nedan).

För mer information:
Robert Johnsson, presskontakt Henning Mankell, 0702-78 43 13, robert@johnssonandfogg.com
Elsa Berglund, presskontakt Helsingborgs stadsteater, 042-10 66 59, elsa.berglund@helsingborg.se

Länkar:
www.mynewsdesk.com/se/pressroom/helsingborgs_stadsteater