Peter Pan - ett sagolikt äventyr för hela familjen

Peter Pan - ett sagolikt äventyr för hela familjen

Vinterns familjeföreställning är en saga som passar både unga och äldre. Vi får följa med Peter Pan, Tingeling, Wendy och hennes bröder ut i rymden och till landet Ingenstans. ”Peter Pan” är ett samarbete med Moomsteatern i Malmö som anställer skådespelare med funktionsvariationer. Premiär 19 november.

Alla barn blir vuxna, alla utom ett... Den klassiska sagan om Peter Pan, pojken som vägrar att bli vuxen och flyger iväg på magiska äventyr, tar form på Storans scen i en berörande och visuell föreställning om vikten av att fortsätta leka hela livet. Det är en hyllning till människans gränslösa fantasi och sagans kraft – ett spännande äventyr för alla åldrar.

Wendy och hennes bröder är ofta ensamma hemma när deras föräldrar är upptagna med annat. Hon tycker det verkar tråkigt att bli vuxen, för vem vill ha en massa vardagliga bekymmer och ansvar? Så en kväll dyker Peter Pan och hans älva Tingeling upp i syskonens sovrum. Han vill ta dem till landet Ingenstans, ett land där man aldrig blir vuxen. Utan att tveka följer Wendy och hennes bröder med på resan till en värld bortom stjärnorna, en plats fri från vuxenvärldens krav och förmaningar.

Föreställningen är ett samarbete med Malmöbaserade Moomsteatern där skådespelare med funktionsvariationer arbetar på samma villkor som andra professionella skådespelare. "Peter Pan" är deras första samarbete med Helsingborgs stadsteater. För regin står Kajsa Giertz, som med ”Peter Pan” gör sin avskedsuppsättning i rollen som teaterchef.

Spelas på Storan 19 november 2022 - 21 januari 2023.

På scen: Tryggve Algeus, Tobias Borvin, Therese Kvist, Niclas Lendemar, Dennis Mortensson Elin Norin, Maria Påhls, Alaa Rashid, Birgitta Rydberg, Robert Rydberg.

Av:
Emma Broström fritt efter en saga av J.M. Barrie
Dramatisering:
Emma Broström
Regi & koreografi:
Kajsa Giertz
Scenografi, kostymdesign & maskdesign:
Helle Damgård
Ljusdesign:
Mikael Sylwest
Musik:
Jan-Erik Sääf