​Premiär 18 februari för musikalen MY FAIR LADY med Annica Edstam och Lindy Larsson i huvudrollerna

En samproduktion mellan Helsingborgs stadsteater och Malmö Opera

Språkprofessor Higgins slår vad om att han kan träna bort den enkla blomsterflickan Elizas breda dialekt så hon blir presentabel i societeten. Den snobbige professorn menar att det är oklanderlig språkbehandling som ger tillträde till eliten.

My Fair Lady är baserad på George Bernard Shaws pjäs om kvinnlig frigörelse, Pygmalion (1912), där han vred på den urgamla myten om mannen som skapar den perfekta kvinnan. Frederick Loewes ikoniska musikalversion utnämndes raskt till den perfekta musikalen. Inte bara för en rad musikaliska hits utan också för den intelligenta historien med dess skarpa kritik av klassamhället och obarmhärtiga satir över människors ytlighetsfixering.

När originalpjäsen sattes upp i London ändrade teaterchefen, som också spelade Higgins, pjäsens slut till »lyckligt« och lät manschauvinisten Higgins få sista ordet. Trots att författaren blev ursinnig följde slutet med både när pjäsen blev musikal och film. Hur slutet blir när Anna Novovic regisserar Lindy Larsson och Annica Edstam i huvudrollerna återstår att se.

Musik: Frederick Loewe
Sångtexter och manus: Alan Jay Lerner baserad på George Bernard Shaws pjäs Pygmalion
Översättning: Ingela »Pling« Forsman
Musikalisk bearbetning & arrangemang: Jakob Lindbirk
Koreograf:Bill Holmberg
Scenografi & kostym: Helle Damgård
Ljus: Johan Bergman
Bearbetning & regi: Anna Novovic
Kapellmästare: Elisabeth Boström

I rollerna: Eliza Doolittle - Annica Edstam, Henry Higgins- Lindy Larsson, Alfred P. Doolittle- Bengt Krantz, Harry-Nils Närman Svensson, Fru Higgins- Maria Streijffert, Fru Pearce- Suzanne Flink, Jamie-Håkan Mohede, Pickering-Jörgen Düberg, Freddy- Jonas Schlyter

Ensemble: Frida Engström Dardan Bakraqi Tomas Bergström
Orkester: Piano - Elisabeth Boström och Annika Bjelk Wahlberg

My Fair Lady spelas under våren på Helsingborgs stadsteater, Malmö Opera, Landskrona Teater, Kristianstads teater, Lunds Stadsteater, Borgen – Osby, Ystads Teater, Skövde kulturhus, Hässleholms kulturhus, Vara Konserthus, Folkets Hus-Motala.

På turnéorterna erbjuds föreläsningar med Lasse Walldov kring My Fair Lady och musikalens historia. Föreläsningarna anordnas i samarbete mellan Malmö Opera, ABF Skåne och arrangerande förening.

För pressbesök och bokning av intervjuer kontakta Mia Florberger

mia.florberger@helsingborg.se tel: 070-641 51 20