Helsingborgs stadsteaters nya innovationsprojekt ”Monument” upplevs som en hörlursvandring med inslag av Augumented Reality.

Premiär för ny teaterupplevelse med AR-teknik

Om du hade fått välja, vem eller vad hade du förevigat med en staty eller ett monument? Frågan ställdes till stadens invånare i höstas och sex av förslagen går nu att uppleva i hörlursvandringen ”Monument – på jakt efter Helsingborgs identitet.”

Upptäck Helsingborgs innerstad på ett helt nytt sätt genom att ta del av berättelser av och om stadens invånare. Genom att ladda ner en gratisapplikation till mobilen väcks nya monument till liv på promenaden genom stadskärnan.

Med ”Monument” utforskar Helsingborgs stadsteater helt nya sätt att skapa teater- och scenkonstupplevelser. ”Monument” är en unik satsning, dels genom användningen av AR-teknik (Augmented Reality), men främst genom sättet som stadens invånare involverats i arbetsprocessen. De sju monumenten som byggts upp digitalt valdes ut från omkring 300 idéer som skickades in till teatern i höstas.

– Vi träffade invånare i staden och bad dem att fantisera med oss, om vem eller vad som egentligen ska få ta plats i staden. Vi vill lyfta fram de röster som vanligtvis inte hörs, berättar regissören och manusförfattaren Lisa Färnström.

Hörlursvandringen kan upplevas när som helst mellan 31 maj till 27 augusti. Hela turen tar mellan 60-90 min att promenera, beroende på hur fort man väljer att gå. Besökaren använder egna hörlurar och smartphone för att laddar ner en mobilapplikation med instruktioner. Det kostar ingenting att ta del av hörlursvandringen.

Monument är en del av Helsingborgs stadsteaters innovationssatsning i samband med den internationella innovations- och stadsmässan H22 City Expo som pågår 30 maj till 3 juli.

SE TRAILER:

Ett av monumentförslagen som valdes ut är ”Flygande trädgård” av Inger Lindskog. Hennes vision är ett Helsingborg toppat med hängande trädgårdar, små gröna oaser eller tillflyktsplatser som för oss närmare naturen. Jörgen Gotfredssons förslag ”Sjuksköterskan” hyllar vårdpersonalens insatser under pandemin. En förskoleklass lämnade ett förslag på hur det kan se ut om Henry Dunkers plats täckts av vatten och hur det skulle se ut på kajplatsen i Helsingborgs hamn när en storm driver upp vattennivån tre-fyra meter.

Alla inslagen i hörlursvandringen utgörs av berättelser från människor i alla åldrar som bor eller verkar i Helsingborg. Enligt Lisa Färnström är det viktigt att samla berättelser som dessa för att kunna förstå vad staden Helsingborg är.

– Den italienska författaren Calvino skriver att alla städer egentligen är tre olika städer. I en stad bor de levande, helsingborgarna. I den andra staden de döda, de vi ser uppresta i sten och statyer. I den tredje staden bor de som ännu inte fötts, arvtagarna. Vad ska de minnas från vår tid? I många sammanhang förs samtalen ofta utifrån ett och samma perspektiv. Därför är det viktigt att stadens invånare är delaktiga i dialogen och att vi har en delad vision om vad Helsingborg är och ska vara i framtiden, säger Lisa Färnström.

Premiären av ”Monument” äger rum 31 maj klockan 18.00 på Helsingborgs stadsteater.

Regi och text: Lisa Färnström
      Text: Jörgen Dahlqvist
      Visualisering: Yvonne Ericsson
      Ljud och musik: Siri Jennefelt