Fragment of Last Judgement

Michelangelos världsberömda målningar i Sixtinska kapellet får Skandinavien-premiär i Helsingborg

På Helsingborgs stadsteater visas för första gången i Skandinavien utställningen med de storslagna reproduktionerna av Michelangelos fresker i Sixtinska kapellet.

De världsberömda målningarna av Yttersta domen på kapellets väggar och Skapelseberättelsen i taket lockar miljontals besökare varje år. Avståndet till freskerna, takhöjden är 22 meter, liksom fotoförbudet, begränsar dock möjligheten att uppleva storheten i Michelangelos enastående arbete. Nu har alltså mästerverken överförts till stora dukar som gör det möjligt för utställningsbesökaren att på nära håll kunna studera konstnärens häpnadsväckande teknik och också få en bättre överblick av Michelangelos djärva och provocerande tolkning av de bibliska berättelserna.

Michelangelos mästerverk från Sixtinska kapellet visas 20 maj till 6 augusti på Helsingborg stadsteater.

Skulptören och målaren Michelangelo Buonarotti (1475-1564) tillbringade fyra år på en byggnadsställning i Vatikanens Sixtinska kapell, för att på 22 meters höjd skapa världens mest berömda fresker. Med sin tolkning av Skapelseberättelsen införde han nya estetiska riktlinjer för kommande konstnärsgenerationer. Det är dock inte bara Michelangelos enastående begåvning och mästerliga teknik som än idag slår oss med häpnad. Med tanke på den tid han verkade i kan även hans djärva och utmanande framställningar tveklöst betecknas som revolutionära.

Ett besök i Sixtinska kapellet är för tusentals besökare dagligen en oförglömlig upplevelse. Avståndet till verken och den begränsade vistelsetiden i Sixtinska tillåter dock inget detaljerat studium av dessa bildskatter. För utställningens producenter har det därför varit särskilt angeläget att för utställningsbesökarna presentera så verklighetstrogna reproduktioner av freskerna som möjligt. Ett och ett halvt års förberedelser och delikata överläggningar med Vatikanmuseerna har nu alltså lett till en samlingsutställning med målningar som nästan når upp till originalens storlek. Överföringen av mästerverken till stora dukar har dessutom resulterat i en ytstruktur som med förbluffande exakthet överensstämmer med de verkliga freskerna. Besökarna erbjuds därmed en »totalbild« av de berömda målningarna.

Inför den första visningen av Michelangelos freskomålningar utanför Vatikanen, i slottet St. Emmeram i Regensburg under hösten 2016, har den mångårige ordföranden för den påvliga Kommittén för historievetenskap, Walter Kardinal Brandmüller, varit verksam som utställningens beskyddare. Konsthistoriker och professor Arnold Nesselrath har bistått med vetenskaplig rådgivning, medan publicisten och tv-producenten Ingo Langner tjänstgjort som utställningskurator. I projektets hederskommitté ingår Kurt Kardinal Koch, konstprofessorn Gabriela von Habsburg, konstprofessorn Horst Bredekamp och journalisten Peter Limbourg.

För mer information:
Helen von Platen Evenemangschef