Fotograf: Emmalisa Pauly

Urpremiär för Tysta Maria - en historisk musikal om Helsingborg

Den 25 februari är det urpremiär för musikalen Tysta Maria som lyfter fram en mindre känd men mycket betydelsefull del av Helsingborgs historia.

Tysta Maria är en gripande berättelse om Helsingborg vid förra sekelskiftet. Staden utvecklas och omvandlas snabbt tack vare en stark entreprenörsanda bland de styrande männen. Men den här historien handlar också om kampen för arbetarnas rättigheter och inte minst om de helsingborgare som kämpade för kvinnors rösträtt och rätt till bildning.

Musikalen Tysta Maria berättar om de män men framför allt de kvinnor som hade avgörande betydelse för att även människor i den växande arbetarklassen vågade drömma om en bättre framtid.

Regissören Annika Kofoed har låtit sig inspireras av händelser och personer ur Helsingborgs sena 1800-talshistoria. De flesta av dessa personers levnadsöden är inte allmänt kända men hade på olika sätt stor påverkan på stadens utveckling. De frågor som lyfts fram i berättelsen är i mångt och mycket lika aktuella i dag som då för drygt 100 år sedan.

Spelas på Storan 25 februari 2023 – 1 april 2023

På scen: Laila Adèle, Tobias Borvin, Elliot Cruz, Nils Dernevik, Jörgen Düberg, Scilla Gandsjö Gullstrand, Andrea Jayakrishna, Emma Karlsson, Vanja Kittelmann Flensner, Elin Norin, Robert Olofsson, Aláa Rashid, Alvin Rashid, Birgitta Rydberg, Robert Rydberg, Saga Widjer

Orkester:

P-O Nilsson, Kapellmästare, keyboard, dragspel
Stina Andersdotter, Bas
Johan Pihleke, Gitarr
Amanda Savbrant, Trummor

Manus och regi: Annika Kofoed

Musik: P-O Nilsson

Sångtexter: Bim Wikström

Scenografi & kostymdesign: Yvonne Ericsson

Maskdesign: Lillebel Höglund