Vårens gästspel: Upprorets poet och Korea Connections

Ett nyskrivet drama om den iranska poeten Forough Farrokhzad och en dansföreställning med Skånes Dansteater i samarbete med Korea National Contemporary Dance Company gästar Helsingborgs stadsteater i vår.

UPPRORETS POET

Hon levde modigt och dog ung. Upprorets poet är en gripande kärlekshistoria om den iranska poeten och filmskaparen Forough Farrokhzads liv och poesi. Med sina sensuella, natursköna och frihetssökande dikter är hon en ikon för miljontals människor och en symbol för kvinnors frihet.

Regissör är Rebecca Örtman, som även har skrivit pjäsen tillsammans med poeten och författaren Jila Mossaed. Hon är en av Irans främsta poeter, bosatt i Sverige 1986 och flerfaldigt prisbelönad för sin lyrik. Sedan förra året är hon även medlem av Svenska Akademien. Musiken komponeras av Kristina Issa som också medverkar som skådespelare. Föreställningen spelas på svenska med inslag på persiska.

Medverkande: Bahareh Razekh Ahmadi, Angelica Negin Radvolt, Sara Zommorodi, Kristina Issa, Oldoz Javidi.

Manus: Jila Mossaed & Rebecca Örtman
Regi: Rebecca Örtman
Scenograf: Annika Nieminen Bromberg
Musik: Kristina Issa

SPELAS 2 FEBRUARI PÅ HELSINGBORGS STADSTEATER

På turné med Riksteatern. Ett samarbete mellan Göteborgs Stadsteater, Riksteatern och RATS Teater.

KOREA CONNECTIONS

Korea Connections är ett möte mellan Skånes Dansteater och Korea National Contemporary Dance Company (KNCDC) i Seoul och utlovar en mångfacetterad upplevelse. Korea Connections tre verk pendlar mellan tradition och samtid. Upplev Koreas skönhet i helkoreanska Immixture av KNCDCs konstnärliga ledare Ahn Sungsoo och se deras dansare förkroppsliga människans ändlösa sökande efter kontakt i The longest distance between two points av Sverigebaserade koreografen Fernando Melo. Syna spåren efter en människa i kolets svärta i koreanska koreografen Hyerim Jangs nya verk Burnt offering för sju av Skånes Dansteaters dansare.

15 MARS PÅ HELSINGBORGS STADSTEATER