TORS TORN

Krönika publicerad på heltnytt.se den 18 mars 2010

Efter det att den första detaljplanen för Norra Stationsområdet antogs häromdagen så har debatten om Wolodarskis tvillingtorn blossat upp.
Stadsbyggnadsborgarrådet Kristina Alvendahl har också uttalat sig flitigt i media de senaste dagarna angående kritiken mot tornens form och storlek. Kritik har också kommit in angående tätheten inom området. Tätheten borde anses vara positiv, med tanke på inflyttningen till Stockholm. Det som jag tycker är konstigt med hela debatten är att det blir ett sådant stort fokus på de två tornen, utan att titta på helheten. Själva grundidén att utnyttja mark som knappt finns (överdäckning av trafiklederna) är väldigt positiv.

Norra stationsområdet har varit som en slags barriär mellan innerstaden och förorten där man i princip aldrig rör sig. Det finns också ett flertal bra och intressanta lösningar, till exempel så kommer många av bostadshusens tak kommer att utnyttjas för de boende som små miniparker för både barn och vuxna. De öppna innergårdarna som bildas mellan huskropparna är också en bra lösning i en tätbebyggd stadsdel.

Tätheten ser jag inte som något problem utan är enbart positivt för området. Det som kan bli det stora problemet, tror jag, är att området inte känns samtida, utan bygger en mer traditionell arkitektur och stadsplanering. Nu ska man rädda de två tornen med hjälp av internationella arkitekter som ska få lämna in förslag, men vad blir deras jobb när man inte får ändra på vare sig formen eller höjden?

I kommunfullmäktige den 15 mars 2010 klargjorde Alvendahl att tornens höjd ska behållas men att den arkitektoniska utformningen kan ses över, men att det däremot är för sent att utlysa en arkitekttävling i detta skede. Här kan man ju faktiskt tolka att formen på husen kommer att kunna ändras? Varför utlystes inte en tävling i tid?

Hur som helst är det bra att det äntligen kommer att byggas höga hus i Stockholm, så att inte fiaskot med ”stubben” på medborgarplatsen upprepas. Jag tycker det är dags att inte inspireras av städer som Chicago som började bygga sina skyskrapor redan på slutet av 1800-talet. Aleksander Wolodarski som är planarkitekt och ansvarig för något så stort som Norra Stationsområdet, tycker jag måste blicka framåt och låta samtida, visionära arkitekter gestalta det nya Stockholm.

Daniel Franzén
Architect MFA / Creative Director Helt Nytt Boende