Gå direkt till innehåll
Väster om nuvarande skidområde, i riktning mot Norge, växer nu ett helt nytt skidområde fram. Med sin karaktäristiska björkskog och storslagna kalfjäll kommer Syterskalet attrahera fjällbesökare till Hemavans unika fjällvärld året runt.

Pressmeddelande -

Nu förverkligas Hemavans största satsning hittills - det nya fjällområdet Syterskalet

Nu är det dags att förverkliga Hemavans största satsning hittills – det nya fjällområdet Syterskalet. Storslagen fjällskidåkning, 3000 nya bäddar, vandrings – och cykelleder, aktivitetsytor och ett levande centrum med restauranger, butiker och skridskobana är några av de saker som kommer ta plats i det nya Syterskalet.

Sedan 2015 har flera stora nyheter förverkligats och blivit moderna klassiker i Hemavan, till exempel den ikoniska topprestaurangen Björk och liften Hemavan Gondol. Och nu är det dags att presentera den största nyheten hittills – det nya fjällområdet Syterskalet som inrymmer storslagen fjällskidåkning, 3000 nya bäddar, vandrings – och cykelleder, aktivitetsytor och ett levande centrum med restauranger, butiker, skridskobana och boenden.

Det är Hemavan Alpint AB och systerbolaget Hemavan Västbyn Utveckling AB som står bakom den rekordstora satsningen. Markus Eriksson är VD för Hemavan Alpint och säger så här om förverkligandet av Hemavans nya fjällområde:

- Skidåkningen står såklart i fokus men för oss är Syterskalet större än bara ett skidområde. I centrum för utvecklingen av Syterskalet står att på ett hållbart sätt tillgängliggöra fjället för alla typer av besökare och invånare vilket betyder leder för längdåkning, fjällvandring och cykel, lättillgänglig utkiksplats, vindskydd, rast- och grillplatser mm. Vi vill helt enkelt att man oavsett årstid ska trivas att bo och vistas i Syterskalet.

Christian Björklöf är Styrelseordförande för både Hemavan Alpint AB och Hemavan Västbyn Utveckling AB och säger så här om den historiska satsningen som nu presenteras:

- Jag är mycket nöjd och stolt över att vi har kommit så här långt med Hemavans utveckling. Den 13 april 2022 är en historisk dag då vi äntligen kan lansera vår största satsning hittills i Hemavan.

Storslagen fjällskidåkning

Skidåkningen i Systerskalet kommer sträcka sig från det karga kalfjället, via trädgränsen ner i skyddande björkskog ända ner i dalen vid det nya centrumet. Pisterna utformas noggrant för att ta tillvara på terrängens naturliga former och bevara den för Hemavan unika skogsskidåkningen i gles björkskog.

Redan till vintersäsongen 22/23 invigs Syterskalets första nedfart som sträcker sig från Kungsliftens topp hela vägen ner till Hemavan Gondols dalstation. Nedfartens första del kommer bjuda på kalfjällsskidåkning med vackra vyer både in mot Sytermassivet och de karaktäristiska norska fjälltopparna med Okstindan i spetsen. Efter några kilometers åkning kommer man ned till fjällbjörkskogen som ger ett härligt väderskydd de dagar då vinden viner. Från trädgränsen och neråt kan den äventyrslystne ofta hitta sköna lössnösvängar mellan fjällbjörkarna och för den som föredrar pisten kommer det erbjudas en kuperad blå nedfart hela vägen ner till Hemavan Gondol.

Det nya fjällområdet växer fram på en av fjällvärldens mest storslagna platser och det är härifrån området har fått sitt namn.

-  Vi har valt att döpa det nya området efter några av de spektakulära landmärken som Kungsledens vandrare träffar på efter starten från Hemavan. Skidområdet kommer följa Syterbäckens sträckning uppför fjället och blir på så sätt porten in till Sytermassivet med Västerbottens högsta topp Norra Sytertoppen (1768 möh) som kronan på verket. Detta säger Pontus Lindh, Marknadschef på Hemavan Alpint AB.

Det nya fjällområdet blir en integrerad del av hela Hemavan i ett gemensamt pistsystem

Utvecklingen av Hemavan bygger på idén om att alltid erbjuda besökaren högkvalitativa upplevelser i en genuin och välkomnande fjällmiljö. Oavsett om du är återkommande gäst eller nyfiken nybörjare. Det är den ständiga strävan att förbättra verksamheten som ligger till grund för det nya området Syterskalet.

Thomas Ringbrant har i sin roll som tidigare VD för Hemavan Alpint och numera projektledare för Hemavan Västbyn Utveckling AB haft en central roll i framtagandet av detaljplan och gestaltningsprogram för området. Ringbrant säger såhär om Syterskalet och dess ambition att vara en plats man ska trivas att bo och vistas i:

- I Syterskalet ämnar vi att skapa en ny sammanhållen bebyggelse med en tydlig centrumstruktur i närhet till friliggande hus. I Syterskalets centrumområde skapas förutsättningar för en levande bykänsla med restauranger, butiker och gemensamma samlingsplatser, allt med skidåkningen och fjälläventyret som närmsta granne.

Översiktsbild som visar centrumkärnan i Hemavans nya fjällområde. lllustrationsbilden är framtagen av Murman Arkitekter.

Med 6-stolliften mitt på torget tar sig skidåkare och fjällbesökare direkt upp till trädgränsen där fjälläventyret börjar både sommar – och vintertid. llustrationsbilden är framtagen av Murman Arkitekter.

Ett nytt arkitektoniskt mästerverk

I Syterskalet planeras en ny fjällrestaurang att byggas. Skaparen är även denna gång Hans Murman, arkitekten bakom prisbelönta Björk – Topprestaurang & Fjällbar och släktskapet mellan de två mästerverken är tydlig.

- Visionen med Syterskalets fjällrestaurang är att skapa en välkomnande atmosfär där man möter solen från morgon till kväll, antingen i en robust solstol på uteserveringen eller vid den värmande braskaminen. Detta säger Hans Murman, grundare och arkitekt på Murman Arkitekter.

Illustrationsbild framtagen av Murman Arkitekter som visar hur Syterskalets framtida fjällrestaurang kan se ut.

Följ resan och ta del av hela nyheten om Hemavans nya fjällområde på hemvantarnaby.com/syterskalet