Påsken i Hemavan slår nya rekord

Påsken i Hemavan slår nya rekord

Det återstår några dagar av påsklovet men redan nu kan man konstatera att årets påsk blir den mest besökta påsken genom tiderna i Hemavan. Cirka 12 000 personer vistades i Hemavans skidbackar under den första påskveckan vilket är cirka 1000 personer fler än föregående år och drygt 2000 fler än säsongen 13/14*.

Årets påsk är den bästa någonsin sett till antal gäster i Hemavans skidsystem. Thomas Ringbrant VD på Hemavan Alpint AB gläds åt siffrorna och att att fler väljer att spendera sin skidsemester i Hemavan.

- Det är svårt att bara nämna en anledning till de positiva siffrorna men för att nämna några så har vi haft gott om snö och fina väderförhållanden under påsken. Vi har även genomfört stora investeringar till denna säsong i form av ett nytt snösystem, ny belysning, förbättrat barnområde och vår nya topprestaurang Björk som vi vet har lockat fler gäster till området. Vi har även ett antal andra stora aktörer i området som jobbar stenhårt för att förbättra sina verksamheter och på så sätt bidrar till att orten blir en mer attraktiv och konkurrenskraftig skiddestination.

Nils Wikberg ägare av Bayhill Center och ICA Fjällboden är även han nöjd med påsken.

- Vi har haft en ökad försäljning i år med ett bättre säljtryck över hela påsk-perioden.

Stig Strand som driver boendeanläggningen Trolltunet i Hemavan upplever även han ett ökat intresse både från gäster som söker boende och som söker upplevelser under sin vistelse.

- Vi har haft i stort sätt fullbokat hela påsken på Trolltunet och vi har även märkt ett ökat tryck på de aktiviteter som vi arrangerar. Bland annat så har intresset för heliski och våra guidade fisketurer varit extra stort i år.

*Antal keycard (liftkort) som har vistats i Hemavan perioden 17-28 mars. Ökningen jämförs med motsvarande påskvecka tidigare år.

Thomas Ringbrant, VD Hemavan Alpint AB
E-post: thomas.ringbrant@hemavantarnaby.com

Nils Wikberg, Bayhill Center & ICA Fjällboden Hemavan
E-post: nils@icanara.se

Stig Strand,Trolltunet AB
E-post: stig@hemavan.com

Hemavan Alpint AB omfattar fjällanläggningarna i Hemavan och Tärnaby. Vår vision är att skapa upplevelser som ger minnen för livet. Bolagets verksamhet omfattar driften av liftar, pister och längdspår, evenemang ute och inne samt verksamhet på hotell och restauranger. Säsongen 2014-2015  noterades 168 000 skiddagar i Hemavan Tärnaby.