Nya skyltar visar vägen till destinationen Hemavan Tärnaby

-       Det är härligt att vi får två nya tydliga utropstecken som talar om för våra besökare att de är i destinationen Hemavan Tärnaby, och att de är hjärtligt välkomna hit, säger Agneta af Ekenstam, en av eldsjälarna bakom skyltarna/för en städad och snygg destination och styrelseledamot i Hemavan Tärnaby PR-förening.

Ett samarbete med Design Västerbotten var starten arbetet med en ny och enhetlig skyltning för destinationen Hemavan Tärnaby. Infartsskyltarna – som nästan kan ses som konstverk och som markerar Hemavan Tärnaby som en turistisk helhet - är det första synliga resultatet i det arbetet. Arbetsprocessen bakom skyltprogrammet visas upp vid en utställning på Tärnaby fjällhotell den 25 – 26 okt. Då tas även nästa steg i form av en workshop för att inspirera till produktutveckling som går i linje med destinationens nya identitet.

De två skyltarna längs E 12:an, en vid infarten till Tärnaby för besökare från öster, en vid infarten till Hemavan för besökare från väst är gjorda i metall, med en trädstruktur som fångar och sprider ljuset. Infartsskyltarna ska följas av nya skyltar för bland annat information och gatunamn som ska skapa tydlighet och en enhetlig känsla i byarna. Storumans kommun har antagit skyltprogrammet för Hemavan Tärnaby och kommer att upphandla tillverkning av skyltar så att även företag kan beställa sina egna skyltar i enlighet med skyltprogrammet.

Fakta infartsskyltar:

Uppförande: Den 6-7 oktober
Ägare: Hemavan Tärnaby PR-förening
Design: True Creative Direction & Design
Produktion: Smedjan Järna
Material: Stål/corten
Skyltarna har finansierats med bygdeavgiftsmedel.

Mer information:

Agneta af Ekenstam, vice ordf i Hemavan Tärnaby PR-förening: 070-673 05 36
Sam Hedman, mediakontakt, Hemavan Tärnaby PR-förening: 070-651 71 02
Christina Friberg, projektledare, Design Västerbotten, Almi Företagspartner: 070-349 91 25

• grafisk skylmanual
  • svenska fjällen
  • skyltprogram
  • hemavan tärnaby pr-förening
  • design västerbotten
  • infartsskyltar
  • tärnaby
  • hemavan tärnaby
  • hemavan
  • fjäll

• Storuman

Hemavan Tärnaby är fjälldestinationen i Lappland med skidområden och stigar i vidsträckta vidder för både världsmästare och fjällrookies. Härifrån kommer Ingemar Stenmark, Anja Pärson, Stig Strand och Jens Byggmark, och här börjar Kungsleden sin ringlande väg uppåt.
   Hemavan Tärnaby PR-förening är en destinationsorganisation med ett 70-tal företag i medlemsbasen, och jobbar med övergripande marknadsföring och destinationsutveckling.