Hemfrid går med i Stockholms Stads nya satsning Integrationspakten

Hemfrid går med i Stockholms Stads nya satsning Integrationspakten

Serviceföretaget Hemfrid är ett av 200 företag och organisationer som hittills gått med i Stockholms Stads nya satsning Integrationspakten. Syftet med pakten är att skapa snabbare vägar till jobb och bättre förutsättningar för integration.

– För oss är det självklart att gå med i ett sådant initiativ. Vi har ett stort rekryteringsbehov och Stockholms Stad vill få fler i arbete. Ett ökat samarbete gynnar alla - både arbetstagare, företagare och staden, säger Frida Koff kommunikations- och hållbarhetschef på Hemfrid.

Idag finns det ca 30 000 öppet arbetslösa i Stockholms Stad. Samtidigt har många företag brist på arbetskraft. Stadens politiker vill hitta nya innovativa sätt att skapa fler jobbmöjligheter och främja den långsiktiga tillväxten. Därför lanserar de Integrationspakten, en bred uppgörelse med näringsliv och organisationer som ska bidra till en mer inkluderande arbetsmarknad och säkra kompetensförsörjningen för företagen.

Målsättningen är att skapa bättre matchning på arbetsmarknaden. I praktiken handlar det om att stärka insatser som kompetensväxling, erbjudande av praktikplatser, utforma stadens utbildningar utifrån kompetensbehov - till mentorskapsprogram, språkutbildningar och ett innovationsforum för att utveckla de initiativ som fungerar.

­– Det är en välkommen satsning av Stockholms Stad. Mer samarbeten mellan kommuner, företag och organisationer är ett måste om vi ska kunna möta utmaningarna på svensk arbetsmarknad framöver. Alla initiativ för att skapa snabbare vägar till jobb behövs, säger Frida Koff.

Integrationspakten lanserades i Stockholms Stadshus den 30 september av integrationsborgarrådet Fredrik Lindstål och finansborgarrådet Anna König Jerlmyr.

För mer information, kontakta:

Frida Koff, kommunikations- och hållbarhetschef Hemfrid, 070-445 37 00, frida.koff@hemfrid.se

Hemfrid är Sveriges första och största leverantör av hushållsnära tjänster och vill vara branschens bästa arbetsgivare. Hemfrids 2 000 medarbetare från hela världen underlättar vardagen för familjer i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Västerås och Helsingborg. Vi vill att fler tar hjälp för att få ihop sitt livspussel.