Hemfrid halvårsrapport: Starkt resultat - skatteavdraget en succé

Hemfrid stärker sin position som marknadsledare i branschen för Hushållstjänster och presenterade i veckan ett starkt resultat för första halvåret 2008. Hemfrids positiva utveckling står i stark kontrast till den dystra bild av branschen som media rapporterat om den senaste tiden.

Såväl omsättning som resultat fortsätter att utvecklas positivt. För första halvåret 2008 jämfört med samma period 2007 redovisar Hemfrid en omsättningsökning på 80 procent (15%) och en vinstmarginal på 6,6 procent (3,6%). Omsättningen för första halvåret blev 63,6 MSEK (35,4 MSEK). Antalet anställda var vid juni månads utgång 717 (447 i juni 2007).

- Det känns fantastiskt roligt att såväl tillväxt som resultatutveckling fortsätter att utvecklats så positivt, säger Åsa Andersson Antelli vd i Hemfrid Sverige AB. Under perioden har vi kunnat erbjuda ytterligare ett hundratal personer anställning. Vi erbjuder en tjänst som allt fler kunder både behöver och efterfrågar och mycket tyder på fortsatt stark expansion trots en i övrigt avmattad konjunktur.

- Den utveckling som branschen haft efter 1 juli.2007, då skattereformen genomfördes, visar verkligen vilket uppdämt behov som funnits hos den vanlige konsumenten. Branschen för Hushållstjänster är fortfarande bara i sin linda och här finns många nya arbetstillfällen och stora utvecklingsmöjligheter för nya företag, menar Monica Lindstedt, grundare och styrelseordförande i Hemfrid.

- Medierna, som under det senaste året intagit en avvaktande hållning till förslaget om skattereduktion, har inte alls tagit hänsyn till hur lång tid det faktiskt tar för allmänheten att få kännedom om förslagets utformning och praktiska konsekvenser. Utifrån Hemfrids horisont måste dock förslaget betraktas som ett genombrott och en för branschen stor möjlighet till fortsatt tillväxt och framgång, avslutar Monica Lindstedt.

Hemfrid är Sveriges största leverantör av hem- och familjeservice till hushåll. Hemfrid grundades 1996 av Monica Lindstedt tillika styrelseordförande i Hemfrid i Sverige AB. Åsa Andersson Antelli är vd för företaget sedan 2002.

Hemfrids tjänster omfattar allt från städning och strykning till barnpassning och står för trygghet, kvalitet och service. Våra kunder är privatpersoner som antingen köper tjänsterna direkt av Hemfrid eller nyttjar dem som löneförmån via sin arbetsgivare.

Hemfrids drygt 700 medarbetare, från 40 nationer, underlättar vardagen för mer än 5 000 hushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm, men företaget har också kontor i Göteborg, Malmö, Uppsala, och Västerås. Företaget omsätter drygt 120 miljoner kronor.