Hemfrid satsar på att förenkla vardagen för äldre

Hemfrid satsar på att förenkla vardagen för äldre

Hemfrid satsar på att förenkla vardagen för äldre och lanserar nu omsorgstjänster. Många äldre har idag ett stort behov av tjänster i hemmet men får endast en begränsad hjälp från hemtjänsten. Där kan Hemfrid fungera som ett komplement och underlätta vardagen med ruttjänster som städning, tvätt, matlagning och enklare ärenden.

–Vi har på senare tid märkt av en ökad efterfrågan från många äldre och deras anhöriga. De vill ofta ha hjälp med praktiska hushållssysslor men får inte det stödet från hemtjänsten. Med våra tjänster kan de få en avlastning i vardagen, vi kan även fungera som ett extra socialt nätverk, säger Hemfrids vd Maria Andersson.

Många äldre vill fortsätta bo hemma så länge det går och då kan lösningen vara att ta mer hjälp. Fördelen med att köpa tjänsterna privat är att kunden själv kan bestämma vad tjänsten ska innehålla och hur ofta det ska ske.

Vardagsomsorg blir ett eget affärsområde hos Hemfrid. För de äldre är det sociala väldigt viktigt och stort fokus ligger på den personliga matchningen. Innehållet i omsorgstjänsten är det som ingår i rutavdraget enligt Skatteverkets regler, det är alltifrån städning och tvätt till enklare matlagning, promenadsällskap eller följa med till vårdcentralen.

– Flera kommuner har idag svårt att hantera ett växande behov från de äldre. Detta innebär också att många anhöriga får ta ett extra ansvar för omsorg av sin respektive eller sina äldre föräldrar. Vi vill bidra till en bättre resursfördelning i samhället och höja livskvalitén för de äldre och deras familjer, säger Maria Andersson.

Idag har alla över 65 år möjlighet att köpa ruttjänster för 100 000 kr per år.

För mer information, kontakta gärna

Maria Andersson, vd Hemfrid, 0704-25 15 22, maria.andersson@hemfrid.se

Frida Koff, kommunikations- och hållbarhetschef, 0704-45 37 00, frida.koff@hemfrid.se

Hemfrid är Sveriges första och största leverantör av hushållsnära tjänster och vill vara branschens bästa arbetsgivare. Hemfrids 2 200 medarbetare från hela världen underlättar vardagen för familjer i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Västerås och Helsingborg. Vi vill att fler tar hjälp för att få ihop sitt livspussel.