Hemfrid välkomnar överenskommelse om rutavdraget

I dag har regeringen och Allianspartierna kommit överens om att rutavdraget utvidgas. Det är en del av den nya migrations- och integrationsöverenskommelsen.

-  Vi välkomnar att det finns en bred politisk samsyn om rutavdragets betydelse. Vår unga bransch behöver långsiktiga och stabila förutsättningar, så att seriösa aktörer vågar satsa och därmed skapa ännu fler arbetstillfällen, säger Maria Andersson, vd på Hemfrid.

Överenskommelsen innebär att rutavdraget utvidgas till att också omfatta trädgårdsarbete, flyttjänster och it-tjänster i hemmet (RIT-avdrag). Syftet är att sänka trösklarna in på arbetsmarknaden och underlätta för snabbare etablering på arbetsmarknaden.

Fler svenskar än någonsin får rutavdrag. Statistik från Skatteverket som Hemfrid har analyserat visar att det är sex procent fler som har fått rutavdrag under de första tre kvartalen i år jämfört med samma period 2014.

– Varannan som arbetar med hushållsnära tjänster är född utomlands. Det gläder mig att våra politiker håller med om att jobben som skapas i vår bransch är en viktig nyckel till integration, säger Maria Andersson.

I dag arbetar omkring 20 000 människor med hushållsnära tjänster i Sverige. Av de som började arbeta hos Hemfrid under 2014 var 85 procent födda utomlands. Hemfrid är Sveriges första och största hemserviceföretag och erbjuder städtjänster, fönsterputs, barnpassning och trädgårdshjälp.

Pressbild:Maria Andersson, vd Hemfrid

Frida Koff, varumärkes- och kommunikationsansvarig Hemfrid, 070-445 37 00, frida.koff@hemfrid.se

Maria Andersson, vd Hemfrid, 070-425 15 22, maria.andersson@hemfrid.se

Fakta om rut

- Många köper enstaka tjänster och tar till exempel hjälp vid flytt eller höststädning. - Hittills i år har rutavdragen i genomsnitt varit 4 428 kronor per person.
- Avdraget är i dag maximalt 50 000 kronor per person och år.
- Den som utför arbetet drar av halva arbetskostnaden direkt på fakturan.

Hemfrid är Sveriges första och största leverantör av hushållsnära tjänster och vill vara branschens bästa arbetsgivare. Hemfrids 1 800 medarbetare från hela världen underlättar vardagen för familjer i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Västerås och Helsingborg. Vi vill att fler tar hjälp för att få ihop sitt livspussel.