Hemma går med i EU-samarbete för energieffektiva bolån

Hemma går med i EU-samarbete för energieffektiva bolån

Hemma går som första digitala bolåneaktör med i samarbetet Energy Efficient Mortgages Initiative. Det är ett EU-initiativ som tar fram nya modeller för att investeringar i energieffektivisering av bostaden ska kunna ge hushåll bättre villkor på bolånen.

Energy Efficient Mortgages Initiative är ett samarbete skapat av EU-kommissionen där över 60 banker och bolåneinstitut ingår. Initiativet utvecklar nya standarder och finansieringsmodeller för att investeringar i förnybar energi och energieffektivisering av bostaden ska kunna ge hushåll bättre villkor på bolånen.

- Vi är stolta att som första digitala bolåneaktör gå med i detta viktiga europeiska initiativ. Banker och bolåneinstitut spelar en viktig roll i att möjliggöra de investeringar i energieffektivisering som krävs för att nå klimatmålet om netto-noll klimatutsläpp senast 2045, säger Therese Ruth, grundare och VD på Hemma.

Bostäder står för en stor del av Europas liksom Sveriges energianvändning. Genom gröna bolån med konkurrenskraftig ränta vill Hemma hjälpa hushåll att investera i ett klimatsmart boende samtidigt som de sparar pengar och ökar värdet på sin fastighet.

- Det måste bli enklare och lönsammare för hushåll att investera i ett hållbart boende. I dagsläget saknas en grön bolåneaktör som på ett effektivt sätt driver omställningen till mer hållbara bostäder. Det vill vi ändra på, säger Therese Ruth

Om Hemma:

Hemmas vision är att det ska löna sig att bo hållbart. Genom att erbjuda grön finansiering till en attraktiv ränta skapar Hemma ekonomiska incitament för hushåll att investera i hållbarhet. Hemma är ett bostadskreditinstitut med tillstånd att bedriva bostadsutlåning och står under Finansinspektionens tillsyn. www.hemma.se

Mer information:

Therese Ruth, VD, Hemma, +46 70 886 39 24, therese@hemma.se

EEMI: https://energyefficientmortgages.eu/

Therese Ruth

Presskontakt VD 0708863924

Den ledande plattformen för energidata på privatbostäder

Hemma är den ledande plattformen i Sverige för att inhämta, bearbeta och leverera energidata för privatbostäder. Vi förser banker, försäkringsbolag, energibolag och installatörer med lösningar som hjälper dem förstå förbättringspotentialen i deras byggnadsbestånd, sätta upp relevanta mål för att minska utsläppen och omsätta dessa mål till konkreta åtgärder.

Hemma i Sverige AB
Katarinavägen 15