2017 – året då bostadsmarknaden vände

– 2017 kommer sannolikt bli ihågkommet som året då bostadsyran kom av sig. Efter prisuppgångar på 65 procent på bostadsrätter de senaste fem åren faller nu bostadspriserna på bred front. Vår data över utbud, antal prissänkningar och bostadsköparnas förväntningar tyder på att lågtrycket på bostadsmarknaden kommer att hålla i sig en tid framöver, säger Staffan Tell talesperson på Hemnet.

Större utbud

Under 2017 har det totalt kommit ut 11 procent fler bostadsrätter och 13 procent fler villor på marknaden jämfört med förra året. Det är framförallt under andra halvåret som antalet publicerade bostadsannonser har ökat. I början av december (v.48) var utbudet av bostadsrätter 68 procent högre än vid samma tidpunkt förra året och motsvarande siffra för villor var 18 procent. En anledning till att utbudet ökat är att det byggs fler nya bostäder i Sverige än tidigare. Under 2017 ökade antalet nyproducerade bostäder som lades ut på sajten med 34 procent.

Ökad pessimism

Enligt Hemnets Köparbarometer har pessimismen bland bostadsköparna ökat kraftigt under hösten 2017. I september trodde 38 procent på stigande bostadspriser och 17 procent trodde på sjunkande bostadspriser. I december hade andelen som trodde på stigande priser halverats (18 procent) och andelen som trodde på sjunkande priser mer än fördubblats (44 procent).

Fler prissänkningar

Under perioden augusti till november 2017 gjordes totalt 4379 prissänkningar av bostadsrätter på Hemnet. Det var en ökning med 233 procent jämfört med samma period 2016. Men trots ökningen av antalet prissänkningar vittnar många mäklare om att köpare och säljare har svårt att mötas prismässigt. I november låg det genomsnittliga utropspriset för bostadsrätter 6 procent högre än motsvarande månad förra året. Detta trots att Mäklarstatistik siffror vittnar om att prisnivån för bostadsrätter i november ligger lägre jämfört med förra året.

Klickraketerna 2017:

1. Takvåning på Östermalm, Stockholm 303 000 klick

2. Djursholsmvilla, Danderyd 158 000 klick

3. Torslandavilla, Göteborg 123 000 klick

4. Våning Gamla Stan, Stockholm 121 000 klick

5. Enskedevilla, Stockholm 114 000 klick

6. Fridhemsvilla, Malmö 106 000 klick

Hemnet 2017 i siffror (januari - november 2017):

204 000 totalt antal objekt publicerade (+13% jmf. med 2016 januari - november 2016)

546 miljarder kronor totalt i utropspris (+24% jmf. med januari - november 2016)

52 500 villor har lagts ut till försäljning (+11% jmf. med januari - november 2016)

102 600 bostadsrätter har lagts ut till försäljning (+13% jmf. med januari - november 2016)

991 miljoner totalt antal klick (+25% jmf. januari - november 2016)

2,8 miljoner besökare per vecka (+ 13% jfm. Med januari - november 2016)

För ytterligare information vänligen kontakta:

Staffan Tell, pressansvarig och talesperson Hemnet staffan@hemnet.se 073-367 66 85

Om Hemnet:

Hemnet är Sveriges populäraste sajt för bostadssök med 2,8 miljoner besökare per vecka. På Hemnet visas bostäder som villor, bostadsrätter, fritidshus, gårdar och tomter – till salu genom Sveriges fastighetsmäklare. Hemnet startades 1998 och ägs av investmentbolaget General Atlantic och ett konsortium bestående av bland andra Pierre Siri och Henrik Persson, samt branschorganisationerna Mäklarsamfundet och Fastighetsmäklarförbundet FMF.

Staffan Tell

Presskontakt Pr-chef och talesperson Hemnet 0733-67 66 85