Hemslöjd undersöker digitala avtryck i slöjdvärlden

Mjukvara

Tevespel, stickmaskiner och pixlade bilder. Hemslöjd jagar digitala avtryck i slöjdvärlden. Nytt nummer ute nu. Dags att uppdatera mjukvaran?

Kan timmar framför flimrande tevespel väcka kreativitet och skaparlust? Hemslöjd träffar smeden som gör tevespelsdolkar IRL, konstnären som broderar skärmminnen och cosplaystjärnan som vunnit SM som hemslöjdad spelkaraktär.

Den samiska kolten lever. Den är både nutid och dåtid. Hör Jenni Laiti om sin spetskolt, laddad med sorg och kärlek och Naomi Aira om sin vardagskolt, gjord för dagar på jobbet.

Att han i framtiden skulle bli en stilikon anade knappast mannen som på 1300-talet pålades i en halländsk mosse. Möt Bockstensmannen – som gjort succé på dejtingsajten Tinder.

Överraskande målbild? Emelie Röndahl letar anonyma bilder på nätet och väver dem. Nu skriver hon en doktorsavhandling om sina ryor. Det hon vill nå är – kaos.

Går det att tjäna pengar på handstickat? Två företagare på Gotland hävdar det, med fluffigt garn, luftiga maskor och bra berättelser i portföljen.

Dessutom: Förlagen tror på broderade böcker, stickmaskin vs handstickat, snabbslöjd till folket och tips om hur du syr ett fantastiskt lapptäcke!

Hemslöjds temanummer Mjukvara når prenumeranterna vecka 5 och finns i Pressbyrån från och med 9 februari.