Hemslöjden 100 år! Pressmapp från dagens presskonferens

Hemslöjden 100 år!

Pressmapp med alla aktiviteter under jubileet Hemslöjden 100 år! finner ni i bifogad pdf.

År 2012 har Hemslöjden i Sverige funnits i organiserad form i 100 år. Svenska Hemslöjdsföreningarnas Riksförbund bildades med syfte att organisera föreningar och butiker som växt fram. Detta firas under 366 dagar med workshops, utställningar och mängder av aktiviteter runt om i hela landet. Något av det som planeras är stora utställningar på Djurgården i Stockholm: Jubileumsutställningen Hemslöjden på Liljevalchs med det fantastiska och det unika i Hemslöjden. En viktig del är det kollektiva verket med 2 000 löv i formatet 80 x 50 cm som fyller tre av utställningssalarna, utformat av människor från norr till söder. Nordiska museet visar utställningen Väv där vävar från museets samlingar och hundratals nya vävar från hela landet ramar in en Vävstuga. På Prins Eugens Waldemarsudde lyfts hemslöjdens grundare Lilli Zickerman fram i utställningen Lilli och Prinsen – en vandring i Lilli Zickermans fotspår. Här visas också verk av textilkonstnärer. På Vadstena slott visas utställningen Spetskonst. Världskongressen IOV Youth Congress 2012 förläggs till Västra Götaland med 100 deltagare i åldern 18 till 35 år från 48 länder.

Fler exempel på vad som händer: I Landskrona görs den stora utställningen Korg – funktionell form i en hel värld. Utställningen Kopparslagaren – ett liv i rödmetallens skimmer visas i Växjö. En DIY-festival hålls i allaktivitetshuset Magasinet i Nyköping. Garva lagom, om hur skinn bereds och används demonstreras i Uppsala och Hudiksvall. Stickmagi från Färöarna visas i Sollefteå. En storslagen trasmattepicknick arrangeras på Stortorget i Östersund. Och i Norrbotten där hemslöjdsföreningen fyller 130 år visas slöjd av föreningens 360 medlemmar.

Hemslöjden medverkar i Stockholms kulturfestival, Malmöfestivalen, Göteborgs kulturkalas och på Bok & Bibliotek. Slöjdklubben för barn expanderar under jubileumsåret och finns på många oväntade platser och även som Slöjdklubben 2.0 med tillgänglighet på nätet.

På dagens presskonferens den 22 februari där allt som händer under jubileet Hemslöjden 100 år presenterades, sa Hemslöjdens generalsekreterare Kerstin Andersson Åhlin:

-        Hemslöjden vill visa möjligheterna som finns i att skapa för hand, slöjden är gränsöverskridande, hållbar och global. Detta ger hemslöjden möjlighet att vara en mötesplats för alla som vill delta!

Jubileet Hemslöjden 100 år har kommit till med stöd av: Svenska PostkodLotteriet, Post- och telestyrelsen/PTS, Barbro Osher Pro Suecia Foundation, Kulturdepartementet, Estrid Ericsons stiftelse, Konsumentföreningen Stockholm, Statens kulturråd, Västra Götalandsregionen, Stockholms stad, Kjell och Märta Beijers Stiftelse, Stiftelsen Sveriges Allmänna Folkskollärarförening/SAF och Svenska Unescorådet.

För mer information kontakta:
Kommunikatör, Hemslöjden 100 år!
08-54 54 94 58 / 070-890 94 58

www.hemslöjden100år.se

Svenska Hemslöjdsföreningarnas Riksförbund/SHR är en ideell riksorganisation med 27 anslutna medlemsföreningar/förbund – en riksorganisation, två riksföreningar och 24 länshemsslöjdsförbund – 67 lokala föreningar, 20 hemslöjdsbutiker över hela landet och tidskriften HEMSLÖJD som utkommer med sex nummer per år. Riksförbundet har 13 500 enskilda medlemmar. I varje län finns länshemslöjdskonsulenter. SHR är en organisation som rymmer både amatörer och professionella slöjdare, många av dem utbildade på Hemslöjdens egen skola Sätergläntan i Insjön. Kultur och näring har samverkat sedan starten 1912.

• hemslöjden 100 år
  • hantverk