Shibori: Populär färgningsteknik i nytt häfte!

Intresset för färg- och mönstertekniken shibori växer ute i landet. Nu vill Hemslöjden göra det enkelt för alla som vill testa själva – 15 februari släpps häftet Shibori, fullt av inspirerande mönster, beskrivningar och färgningsrecept.

Shibori är ett sätt att mönstra tyg genom färgning. Mönster skapas med hjälp av stygn och knytningar som hindrar färgen från att tränga in i valda delar av tyget.

Bakom häftet står Eva Davidsson, konsthantverkare och designer. Hon har lång erfarenhet som undervisningsledare på design- och konsthantverksutbildningar och som workshopledare i shiboriteknik. Så här säger hon själv om häftet:

– Jag visar hur du syr och knyter för att få fram mönster på ett enkelt sätt. Du kan färga på färdiga plagg eller på tyg och garn och det finns beskrivningar på olika mönster, grundrecept på färgning och beskrivningar på plagg att sy själv.

Shibori släpps i samband med Sy- och Hantverksfestivalen

Det nya teknikhäftetsläpps i samband med Sy- och Hantverksfestivalen 15-17 februari på Älvsjömässan utanför Stockholm. Samtidigt kommer en utställning med shibori att visas på Hemslöjdstorget (B05:30), med modeller ur häftet tillsammans med flera av Eva Davidssons folkdräktsinspirerade plagg. Eva pratar shibori och visar utställningen klockan 12:00 fredag och lördag.

www.mynewsdesk.com/se/hemslojden

För mer information och recensionsexemplar, kontakta

Ulrika Rapp, 08-545 494 57

ulrika.rapp@hemslojdensforlag.se

Fakta för återförsäljare

SHIBORI av Eva Davidsson

Häftad • 170 x 245 mm • 48 s.

ISBN 978-91-87471-15-5 • ca. pris 165 kr

• färgning
  • shibori

Hemslöjden är en ideell organisation med föreningar runt om i landet. Vi har kunskaper om hur du med händerna och smarta val kan bidra till ett mer hållbart samhälle.