Sommarvirka med Hemslöjden!

Helt klart har virkintresset tagit fart på allvar igen och den virkade mormorsrutan dyker upp i de mest oväntade sammanhang. Att virkningen tilltalar många är inte svårt att förstå. Tekniken är lätt att lära, det krävs bara en virknål och lite garn. Blir det fel så är det också lätt att repa upp och börja om. Men framförallt så är det en teknik där man med enkla medel kan förändra en och samma grundteknik radikalt. Lägg sedan till alla möjligheter med färger och garnkvaliteter så är möjligheterna oändliga!

Formgivare Maria Gullberg visar upp och beskriver gamla och nya tekniker med många variationer och ger massor av praktiska tips i nya boken VIRKA! Här kan du virka väskor och påsar, grytlappar, vantar och muddar, pälsband, blommande spetsar och mormorsrutor du inte anade fanns!

Maria Gullberg räknas som den ledande förnyaren av virkningen i Sverige. Ända sedan Maria gick ut Konstfack 1989, med virkteknikens möjligheter som examensarbete, har hon fortsatt utveckla och experimentera fram nya och spännande strukturer och mönster.

VIRKA! är Maria Gullbergs tredje bok på Hemslöjdens förlag. Boken utkommer 28 juni 2013.